Compare with  
Legend:
inserted text deleted text

Ból głowy u dzieci

Czerwone flagi i niebezpieczne choroby wymagające leczenia

Czerwone flagi

Niebezpieczna choroba wymagająca leczenia

Deficyty neurologiczne:

  • zamroczenie
  • pacjent w śpiączce
  • napad drgawek
  • deficyt motoryczny, deficyt sensoryczny, zaburzenia nerwów czaszkowych
  • ostry stan splątania
  • zmiany osobowości
  • ostre zawroty głowy

Udar, TIA, krwotok wewnątrzczaszkowy (krwotok podpajęczynówkowy), guz mózgu, zapalenie mózgu, zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych, zakrzepica zatok żylnych

Objawy oponowe

Zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych, zapalenie mózgu, krwotok podpajęczynówkowy

Wysypka skórna (np. plamica)

Ogólnoustrojowe zakażenie meningokokowe

Nagły, gwałtowny początek bólu

Krwotok podpajęczynówkowy

Poprzednie podobne zdarzenia przed mniej niż 4 tygodniami

„Strażniczy ból głowy”, krwotok podpajęczynówkowy

Stopniowo narastający (nowy) ból głowy

Guz, krwiak, ropień, torbiel

Intensywność bólu 8–10/10 lub „silny jak nigdy dotąd”

Krwotok podpajęczynówkowy, zapalenie mózgu, podwyższone ciśnienie wewnątrzczaszkowe

Gorączka >38,5°C

Zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych, zapalenie mózgu, guz, przerzuty

Ból głowy zależny od ruchu/pozycji, ból głowy wywołany przez kaszel, kichanie, manewr Valsalvy

Krwotok wewnątrzczaszkowy (krwotok podpajęczynówkowy), malformacja Chiariego

Nudności lub wymioty

Podwyższone ciśnienie wewnątrzczaszkowe, krwotok podpajęczynówkowy, zakrzepica zatok żylnych

Jednostronne zaczerwienienie oczu, ból oczu, zaburzenia widzenia

Napad jaskry

Ból w okolicy zatok z:

  • opuchlizną oka/oczu,
  • opuchniętym czołem

Septyczna zakrzepica zatoki jamistej, zapalenie tkanki łącznej oczodołu, ropień nadtwardówkowy, ropień mózgu

Pęcherzyki na policzkach i czubku nosa (objaw Hutchinsona: nerw nosowo-rzęskowy zaatakowany przez półpasiec)

Opryszczkowe zapalenie mózgu

Stan po urazie czaszki (w ciągu ostatnich 3 miesięcy)

Krwiak podtwardówkowy (Uwaga: zespół dziecka maltretowanego!)

Informacje ogólne

Definicja

  • Ból całej głowy lub jej części jest najczęstszą dolegliwością somatyczną u dzieci1.
  • Bóle głowy można podzielić na pierwotne i wtórne. Wtórne bóle głowy są spowodowane innym schorzeniem.
  • U dzieci zdecydowanie przeważają pierwotne bóle głowy, przy czym najczęstszymi postaciami są: napięciowe bóle głowy oraz migrena.
  • Napięciowe bóle głowy i migreny zwykle występują w postaci nawracającego bólu głowy.
  • Przewlekłe codzienne bóle głowy (ponad 15 dni w miesiącu) występują u około 0,5% dzieci i młodzieży.
  • Klasterowy ból głowy rzadko występuje u dzieci i młodzieży, prawie zawsze rozpoczyna się po 20. roku życia.

Klasyfikacja

  • Międzynarodowa klasyfikacja bólów głowy (ICDH III) dzieli bóle głowy na pierwotne i wtórne bóle głowy2
    • W przypadku pierwotnych bólów głowy nie można zidentyfikować żadnych przyczyn.
      • Najczęstsze formy pierwotnego bólu głowy to migrenanapięciowy ból głowy.
      • Terminu „napięciowy ból głowy” używa się również wówczas, gdy nie występuje stan napięcia ani żadne napięcia mięśni.
    • W przypadku wtórnych bólów głowy można zidentyfikować ich przyczynę.

Częstość występowania

  • Nawracające bóle głowy występują u 1 na 20 dzieci w wieku przedszkolnym. Częstość występowania wzrasta w wieku szkolnym.
  • W wieku 12–14 lat około jedno na 5 dzieci cierpi na nawracające bóle głowy.
  • W systematycznej metaanalizie badań populacyjnych z lat 1990–2007 z udziałem dzieci i młodzieży w wieku do 20 lat wykazano:
    • szacunkowy współczynnik chorobowości bólu głowy w okresie dłuższym niż 1 miesiąc: 58,4 %3
    • szacunkowy współczynnik chorobowości migreny w okresie dłuższym niż 6 miesięcy: 7,7 %3
    • Płeć żeńska wiąże się z wyższą chorobowością niż płeć męska:
      • płeć żeńska: 9,7 %
      • płeć męska: 6,0 %
      • różnica bezwzględna: 3,7%; 95% CI: 3,4–3,9.
  • Migrena może wystąpić w każdym wieku, czyli nawet u małych dzieci
  • Przed okresem dojrzewania częstość występowania migreny wynosi 4–5%.
    • Do 10. roku życia chłopcy i dziewczęta chorują mniej więcej równie często4.

Rozważania diagnostyczne

  • Większość rozpoznań bólu głowy opiera się wyłącznie na dobrym wywiadzie lekarskim. Badanie fizykalne rzadko dostarcza wyników rozstrzygających o rozpoznaniu.
  • Badanie fizykalne jest ważne, ponieważ pozwala rozpoznać ewentualne choroby, które mogą wywoływać wtórne bóle głowy.
  • Jeśli wystąpi ostry, intensywny ból głowy, którego pacjent nigdy wcześniej nie doświadczył, jest to wskazanie do poszukiwania innej choroby podstawowej.

Niebezpieczne choroby wymagające leczenia

  • Ból głowy spowodowany guzami mózgu: ból nasila się, gdy pacjent leży (poranny ból głowy) i często towarzyszą mu nudności, a także ogniskowe deficyty neurologiczne lub zmiany zachowania.
  • Jeśli dzieci poniżej 4. roku życia same skarżą się na bóle głowy, jest to sygnał ostrzegawczy i wymaga wyjaśnienia za pomocą RM.

ICD-10

  • Sekcję opracowano na postawie tego źródła.
  • R51 Ból głowy
  • G43 Migrena
  • G44.0 Klasterowe bóle głowy
  • G44.2 Ból głowy typu napięciowego
  • G44.4 Polekowy ból głowy niesklasyfikowany gdzie indziej
  • G50.0 Nerwoból nerwu trójdzielnego

Diagnostyka różnicowa

Migrena5

Obraz kliniczny

  • Następujące objawy zwykle towarzyszą migrenie u dorosłych, ale w migrenie dziecięcej często są jedynie szczątkowe lub trudne do ustalenia:
    • nawracający napadowy ból głowy z aurą lub bez aury, trwający od 2 do 48 godzin
    • lokalizacja bólu przeważnie jednostronna
    • na początku stopniowy wzrost natężenia bólu przez kwadrans do pół godziny
    • często pulsujący ból
    • natężenie bólu umiarkowane do silnego
    • zwiększenie natężenia bólu pod wpływem wysiłku fizycznego
    • częste objawy towarzyszące
  • Dalsze wskazania diagnostyczne w dzieciństwie i okresie dojrzewania
    • dodatni wywiad rodzinny
    • czynniki wyzwalające, np.:
      • czekolada
      • twardy ser
      • owoce cytrusowe
      • stres
      • miesiączka
      • doustne środki antykoncepcyjne
    • wiek >2 lat
    • zaburzenia widzenia, takie jak podwójne widzenie lub niewyraźne widzenie

Warianty migreny

  • Aura bez następującego po niej bólu głowy
  • Rodzinna migrena hemiplegiczna: z paraliżem jednej kończyny podczas napadu
  • Migrena brzuszna: napadowy ból brzucha bez towarzyszącego bólu głowy, najprawdopodobniej spowodowany mechanizmami podobnymi do migreny
  • Cykliczne wymioty
  • Zawroty głowy związane z migreną
    • łagodny napadowy zawrót głowy u dzieci
    • migrena przedsionkowa

Napięciowy ból głowy

  • Zobacz artykuł Napięciowy ból głowy.
  • Epizodyczne lub przewlekłe bóle głowy
  • Ból jest zwykle zlokalizowany po obu stronach. Rozproszony wokół głowy, uczucie „zbyt ciasnego nakrycia głowy”, „pierścienia lub żelaznej opaski wokół głowy”
  • Nasilenie od łagodnego do umiarkowanego; aktywność fizyczna nie powoduje nasilenia bólu.
  • Nie towarzyszą mu nudności ani wymioty; może mu towarzyszyć fotofobia lub fonofobia, ale nie oba te objawy.
  • Mięśnie czaszki i szyi mogą być bolesne przy palpacji.

Klasterowy ból głowy

  • Zobacz artykuł Klasterowy ból głowy.
  • Raczej rzadki w wieku dorosłym, rzadki w dzieciństwie
  • Napadowy ból głowy charakteryzujący się napadami występującymi w krótkich odstępach czasu lub przewlekły jednostronny, bardzo intensywny ból głowy
  • Silny ból zaoczodołowy lub okołooczodołowy promieniujący do skroni, któremu towarzyszy zaczerwienienie i łzawienie oczu oraz katar po tej samej stronie i silny niepokój

Wtórne bóle głowy

Wywiad lekarski

  • Rozpoznanie bólu głowy u dzieci (i dorosłych) opiera się przede wszystkim na dokładnym wywiadzie lekarskim.
    • Należy poświęcić na to wystarczająco dużo czasu.
    • Zaleca się prowadzenie kalendarza bólu głowy przez określony czas.

Podstawowe pytania dotyczące bólu głowy1

  • Czy występuje jeden typ bólu głowy czy więcej rodzajów bólu głowy?
  • Jak zaczęły się dolegliwości?
  • Kiedy po raz pierwszy wystąpił ból głowy?
  • Czy dolegliwości są stabilne, ulegają poprawie czy stale się nasilają?
  • Jak często występuje ból głowy: przez ile dni w miesiącu czy codziennie?
  • Jak długo trwa ból głowy?
  • Czy bóle głowy pojawiają się o określonej porze lub w szczególnych sytuacjach?
  • Czy bóle głowy są spowodowane spożyciem określonych pokarmów lub leków, czy też występują w związku z określonymi czynnościami?
  • Czy pojawiają się znaki ostrzegawcze przed wystąpieniem bólu głowy?
  • Gdzie zlokalizowany jest ból?
  • Jak chorzy opisują ból: kłujący, piekący, uciskowy, tępy, pulsujący ... ?
  • Czy bólowi głowy towarzyszą inne objawy/dolegliwości?
  • Co chory robi w związku z bólem głowy?
  • Czy jest coś, co łagodzi ból głowy, lub coś, co go nasila?
  • Inne dolegliwości pomiędzy poszczególnymi fazami bólu głowy?
  • Czy występują inne problemy medyczne lub czy dana osoba jest leczona z powodu innych schorzeń?
  • Regularne lub okazjonalne przyjmowanie leków?
  • Czy są inni członkowie rodziny, którzy cierpią na bóle głowy?
  • Jakie myśli i obawy wiążą się z bólem głowy u rodziców i dziecka?

Badanie przedmiotowe

  • Ogólne badanie przedmiotowe jest ważne, aby wykluczyć inne zaburzenia, a tym samym wtórny ból głowy1.
    • ogólne badanie fizykalne: gorączka? ciśnienie tętnicze?
  • Należy również przeprowadzić orientacyjne badanie neurologiczne.
    • świadomość, widzenie, deficyty ogniskowe, koordynacja
  • Ocena psychologiczna
    • zmiany snu, apetytu, koncentracji lub uwagi
    • zmiany emocjonalne, depresja?

Badania uzupełniające

W praktyce lekarza rodzinnego

U specjalisty

  • W przypadku pierwotnego bólu głowy u dzieci, np. migreny, napięciowego lub klasterowego bólu głowy z silnymi napadami lub przewlekłym przebiegiem wymagane jest jednorazowe badanie RM w celu wykluczenia przyczyn organicznych.
    • W razie przewlekłych bólów głowy badania obrazowe są wskazane między innymi w celu wykluczenia guza mózgu lub wodogłowia.
  • Badanie EEG nie jest konieczne w przypadku migreny u dzieci.
  • Badania obrazowe zazwyczaj wykonuje się po wyjaśnieniu obrazu klinicznego.  
  • Zasadniczo nie należy długo zwlekać ze stosowaniem najbardziej informatywnej metody obrazowania przekrojowego, badania rezonansu magnetycznego, jako narzędzia z wyboru, szczególnie w przypadku młodszych dzieci, które zgłaszają objaw „ból głowy”.
  • Tomografia komputerowa jedynie w specjalnych niewyjaśnionych przypadkach, w diagnostyce ostrego przebiegu, np. urazu czaszkowo-mózgowego
  • Badanie ultrasonograficzne/dupleksografia jedynie w specjalnych wskazaniach u dzieci z objawami bólu głowy (podejrzenie naczyniowej przyczyny bólu głowy, podejrzenie zaburzeń krążenia płynu mózgowo-rdzeniowego)

Środki i zalecenia

Wskazania do skierowania do specjalisty

  • Większość przypadków bólu głowy u dzieci można leczyć w gabinecie lekarza rodzinnego.
  • Skierowanie do specjalisty powinno nastąpić w przypadku podejrzenia wtórnego bólu głowy lub wątpliwości co do rozpoznania.
  • Jeśli leczenie nie przynosi efektów lub istnieje potrzeba leczenia zapobiegawczego, należy również wystawić skierowanie do specjalisty.

Wskazania do skierowania do hospitalizacji

Zalecenia

  • Zasadniczo podstawę leczenia stanowi dobry wywiad lekarski i badanie przedmiotowe.
  • Zarówno w przypadku napięciowego bólu głowy, jak i migreny na złagodzenie objawów może mieć wpływ wszechstronna edukacja dziecka i rodziców w zakresie rozpoznania i wykluczonych schorzeń.
  • Kwestią dyskusyjną pozostaje to, czy zmniejszenie częstotliwości napadów jest efektem unikania czynników wyzwalających, czy raczej stopniowego przyzwyczajania się do tychże napadów.
  • Kalendarz bólów głowy może ułatwić ustalenie, jak przebiegają bóle głowy i jaki jest ich zakres.
  • Utrzymanie stałego rytmu dobowego w zakresie posiłków, picia płynów, aktywności fizycznej i snu może w pewnych okolicznościach przyczynić się do zmniejszenia liczby napadów bólu głowy.

Napięciowe bóle głowy

Leczenie niefarmakologiczne

  • Należy zadbać o regularne posiłki i odpowiednią ilość snu.
  • Dziecko nie powinno marznąć. Zaciśnięte zęby mogą powodować napięciowe bóle głowy.
  • Aktywność fizyczna przyczynia się do dobrego samopoczucia i może pomóc złagodzić napięciowe bóle głowy.
  • Dzieci powinny spędzać mało czasu przed telewizorem lub komputerem, gdyż brak ruchu często prowadzi do napięcia mięśni.
  • Wykazano, że interwencje behawioralne są pomocne w leczeniu bólu głowy u starszych dzieci6.
    • ewentualnie w połączeniu z biofeedbackiem i technikami relaksacyjnymi
    • Wykazano, że techniki relaksacyjne i terapia poznawczo-behawioralna mogą zmniejszyć nasilenie i częstotliwość bólu głowy.

Leczenie farmakologiczne

  • Zasadniczo stosowanie leków w napięciowym bólu głowy u dzieci wymaga zachowania szczególnej ostrożności. Codzienne przyjmowanie leków przeciwbólowych przez długi czas może prowadzić do bólu głowy wywołanego lekami.
  • Jeśli wymagane są leki przeciwbólowe:
    • ibuprofen w dawce 10 mg/kg m.c. (maks. 30 mg/kg m.c./dobę)
    • paracetamol w dawce 15 mg/kg m.c., maks. 60 mg/kg m.c./dobę (uwaga: hepatotoksyczność w przypadku krytycznego skumulowania dawek!)

Migrena

Leczenie niefarmakologiczne

  • Środki zapobiegające lub łagodzące ataki migreny
    • Należy zadbać o spokojne i relaksujące otoczenie.
    • Wprowadzić regularne i częste posiłki. Ważnym posiłkiem jest śniadanie.
    • Zadbać o to, by dziecko piło wystarczająco dużo płynów.
    • Zadbać o odpowiednią ilość i regularność snu.
    • Zadbać o regularne ćwiczenia.
    • Dokumentować czas trwania i nasilenie napadów (kalendarz bólu głowy).
    • ćwiczenia relaksacyjne
  • Wykazano, że interwencje behawioralne są pomocne w leczeniu migreny u starszych dzieci6.
    • Przykłady takich interwencji to biofeedback i techniki relaksacyjne.
    • Wykazano, że odprężenie i interwencje poznawczo-behawioralne zmniejszają nasilenie i częstotliwość bólu głowy.

Leczenie farmakologiczne w stanach ostrych

  • Pierwszy wybór
    • ibuprofen w dawce 10 mg/kg m.c. (maks. 30 mg/kg m.c./dobę, lub
    • ASA 500 mg po 12. roku życia
  • Drugi wybór
    • paracetamol 15 mg/kg m.c. jako dawka początkowa (maks. 60 mg/kg m.c./dobę) (uwaga: hepatotoksyczność w przypadku krytycznego skumulowania dawek!)
  • Tryptany
    • przepisywane wyłącznie przez osoby z doświadczeniem w leczeniu migreny
    • Tylko sumatryptan 10 mg w postaci aerozolu do nosa jest dopuszczony do stosowania u młodzieży od 12. roku życia (maks. 20 mg w ciągu 24 godzin).
    • W przypadku niewystarczającej odpowiedzi na leki przeciwbólowe u młodszych dzieci można również rozważyć stosowanie poza wskazaniami rejestracyjnymi sumatryptanu w dawce 10–20 mg w aerozolu do nosa, zolmitryptanu w dawce 2,5–5 mg w tabletkach, rizatryptanu w dawce 5–10 mg w tabletkach lub almotryptanu w dawce 12,5 mg w tabletkach.
  • Ergotamina
    • dopuszczona do stosowania od 16. roku życia
    • dawka początkowa ergotaminy 2 mg doustnie
    • ewentualnie po 4–6 godzinach kolejne 2 mg
    • maksymalnie 4 mg/24 h
  • W razie potrzeby leki przeciwwymiotne
    • domperidon jako lek pierwszego wyboru
      • niższe ryzyko wystąpienia pozapiramidowych ruchowych działań niepożądanych niż w przypadku metoklopramidu
      • Domperidon jest dopuszczony do stosowania od 12. roku życia.
      • 10 mg doustnie, maks. 30 mg na dobę
    • Metoklopramid jest dopuszczony do stosowania od 14. roku życia.

Profilaktyka migreny

  • U dzieci skuteczność profilaktyki migreny za pomocą leków nie została potwierdzona ponad wszelką wątpliwość. Należy preferowaćśrodki niefarmakologiczne.
  • Profilaktyka farmakologiczna
    • wskazana w przypadku:
      • wysokiego poziomu cierpienia
      • negatywnego wpływu bólu głowy na jakość życia
      • zwiększonego ryzyka nadużywania leków
    • dodatkowe kryteria (opinia ekspertów, niepoparta badaniami)
      • obniżona jakość życia z powodu ≥3 ataków migreny miesięcznie
      • napady trwające ≥72 godziny
      • brak odpowiedzi na leczenie ostrych napadów
      • Pacjent nie toleruje działań niepożądanych leczenia ostrych napadów.
      • wzrost częstości napadów i stosowanie środków przeciwbólowych lub przeciwmigrenowych przez ponad 10 dni w miesiącu
      • powikłane napady migreny z uciążliwą (np. w postaci hemiplegii) i/lub długotrwałą aurą
      • po migrenowym zawale mózgu, jeżeli wykluczono inne przyczyny zawału
    • potwierdzenie skuteczności
      • udokumentowana skuteczność flunaryzyny w profilaktyce migreny u dzieci dawkowanie: flunaryzyna 5 mg/dobę lub 5 mg co drugi dzień
      • W przypadku topiramatu i amitryptyliny nie ustalono wyższości tych leków nad placebo.
      • Istnieje pewne potwierdzenie skuteczności propranololu.
      • W seriach przypadków uzyskano wstępne potwierdzenie skuteczności toksyny botulinowej typu A u młodzieży z przewlekłą migreną.
      • Żadne z wymienionych leków nie są dopuszczone w Niemczech do stosowania w profilaktyce migreny u dzieci. Stosowanie poza wskazaniami rejestracyjnymi.

Informacje dla pacjentów

O czym należy poinformować pacjentów?

  • Bóle głowy są powszechne u starszych dzieci.
  • Napięciowy ból głowymigrena to dwa najczęstsze typy pierwotnego bólu głowy.
  • Dostępne są dobre możliwości leczenia zarówno napięciowych bólów głowy, jak i migreny, a u wielu osób bóle głowy z czasem ustępują.

Informacje dla pacjentów w Deximed

Ilustracje

Spannungskopfschmerz.jpg
Napięciowy ból głowy, typowe umiejscowienie
 
Ból głowy: migrena, widok z boku
Ból głowy: migrena, widok z boku

Quellen

Literatur

  1. Özge A, Termine C, Antonaci F, et al. Overview of diagnosis and management of paediatric headache. Part I: diagnosis. J Headache Pain 2011; 12: 13-25. doi:10.1007/s10194-011-0297-5 DOI
  2. International Classification of Headache Disorders (ICHD-3 beta). Letzter Aufruf August 2017. ichd-3.org
  3. Abu-Arafeh I, Razak S, Sivaraman B, Graham C. Prevalence of headache and migraine in children and adolescents: a systematic review of population-based studies. Dev Med Child Neurol 2010; 52: 1088-97. pmid:20875042 PubMed
  4. Victor TW, Hu X, Campbell JC, Buse DC, Lipton RB. Migraine prevalence by age and sex in the United States: a life-span study. Cephalalgia. 2010 Sep;30(9):1065-72. doi: 10.1177/0333102409355601. Epub 2010 Mar 12. PMID: 20713557. PubMed
  5. BMJ Best Practice, Migraine headache in children. Last reviewed: 3 Nov 2020; Last updated: 07 Jul 2020 bestpractice.bmj.com
  6. Termine C, Özge A, Antonaci F, et al. Overview of diagnosis and management of paediatric headache. Part II: therapeutic management. J Headache Pain 2011; 12: 25-34. doi:10.1007/s10194-010-0256-6. DOI

Autor*innen

  • Thomas M. Heim, Dr. med., Wissenschaftsjournalist, Freiburg
  • Marlies Karsch-Völk, Dr. med., Fachärztin für Allgemeinmedizin, München
G43; G440; G442; G444; G500; R51
Spannungskopfschmerzen; Migräne; wiederkehrender Kopfschmerz; Arzneimittelinduzierter Kopfschmerz; benigner paroxysmaler Schwindel; vestibuläre Migräne
Ból głowy u dzieci
document-symptom document-nav document-tools document-theme
zamroczenie pacjent w śpiączce napad drgawek deficyt motoryczny, deficyt sensoryczny, zaburzenia nerwów czaszkowych
Medibas Polska (staging)
Ból głowy u dzieci
/link/b01b5c119c4840c6b85b2d2b78407874.aspx
/link/b01b5c119c4840c6b85b2d2b78407874.aspx
bol-glowy-udzieci
SiteProfessional
Ból głowy u dzieci
K.Reinhardt@gesinform.de
ja.mroz@konsylium24kardymowicz@bonnierhealthcare.pl
pl
pl
pl