Compare with  
Legend:
inserted text deleted text

Stany nagłe podczas podróży samolotem

informacje ogólne

Wprowadzenie

  • Zasadniczo na pokładzie samolotu mogą wystąpić wszelkiego rodzaju medyczne stany nagłe, także przypadki wymagające szybkiej opieki szpitalnej.
  • Lekarze, pielęgniarki i inni pracownicy ochrony zdrowia na pokładzie mogą zostać poproszeni o pomoc.
  • Takie sytuacje stawiają szczególne wymagania przed osobami udzielającymi pomocy: znajdują się oni na wysokości od 9000 do 12 000 metrów, dostęp do sprzętu medycznego jest ograniczony, a najbliższy szpital jest często oddalony o wiele godzin1.

Częstość występowania

  • Nie istnieje obowiązkowy system zgłaszania medycznych stanów nagłych na pokładach samolotów2.
  • Szacowany współczynnik chorobowości medycznych stanów nagłych
    • W latach 2008–2010 wynosił 1 przypadek na 604 loty, co najprawdopodobniej jest wartością zaniżoną, ponieważ wiele drobnych incydentów nie jest rejestrowanych3.
    • Według innego badania opartego na danych z lat 2009–2013, co 1 milion pasażerów dochodziło do 24–130 stanów nagłych4.
    • W oparciu o globalną liczbę pasażerów wynoszącą 4 miliardy rocznie5 szacuje się, że każdego dnia w samolotach dochodzi do 260–1420 medycznych stanów nagłych.
    • W ponad 80% przypadków na pokładzie znajdował się lekarz lub inny pracownik personelu medycznego.
  • Kilka badań wymienia następujące rodzaje stanów nagłych jako występujące najczęściej2:
    • omdlenie albo stan bliski omdleniu (33%)
    • choroby przewodu pokarmowego (15%)
    • choroby układu oddechowego (10%)
    • choroby układu sercowo-naczyniowego (7%)
    • zatrzymanie akcji serca (0,2%)
  • Awaryjne lądowanie samolotu z powodu medycznego stanu nagłego jest konieczne w 4% przypadków1.

patofizjologia

  • Wysokość i ciśnienie powietrza
    • Samoloty rejsowe latają na wysokości 9000–12 000 metrów. Ciśnienie powietrza w kabinie odpowiada temu, które panuje na wysokości 1500–2400 metrów.
    • Ciśnienie to prowadzi do rozszerzenia zamkniętych, zawierających gaz przestrzeni w ciele, takich jak zatoki, ucho środkowe i jelita, ale także sztucznych kieszeni z powietrzem albo gazem, np. po laparoskopii, interwencjach wewnątrzczaszkowych lub wewnątrzocznych lub przy odmie oplucnowej
    • Na wysokości 2400 metrów objętość gazów w zamkniętej przestrzeni zwiększa się o ok. 30%.
    • Zmiany wysokości powodują dyskomfort u pacjentów, zwłaszcza tych z zapaleniem górnych dróg oddechowych lub zakażeniami, takimi jak zapalenie zatok lub zapalenie ucha środkowego.
  • Tlen
    • W kabinie panuje niższe ciśnienie parcjalne tlenu, co prowadzi do lekkiego niedotlenienia u zdrowych osób (zmniejsza wysycenie tlenem z 97% do 93%), ale może powodować objawy u pasażerów z zaburzeniami płucnymi.
  • Obrzęki
    • Częste ze względu na unieruchomienie i niskie ciśnienie powietrza
  • Żylna choroba zakrzepowo-zatorowa
    • Długotrwałe siedzenie i niedotlenienie prowadzą do zmniejszenia przepływu krwi żylnej, ogólnoustrojowego stanu zapalnego i aktywacji płytek krwi, co może sprzyjać żylnej chorobie zakrzepowo-zatorowej6.
    • Nie ma zgody co do tego, jak znaczące jest to ryzyko7.
    • Ewentualna zakrzepica żył głębokich lub zatorowość płucna zwykle rozwija się w okresie od kilku godzin do kilku dni po locie, ale może również wystąpić podczas lotu w przypadku długich lotów lub kilku kolejnych lotów w ramach podróży.
  • Odwodnienie
    • Suche powietrze w samolocie, wraz z hiperwentylacją, może przyczynić się do odwodnienia u pasażerów.

Warunki pracy

Wyposażenie medyczne w samolocie

  • Wymagania dotyczące wyposażenia medycznego do nagłych wypadków („Emergency Medical Kit”) na pokładzie samolotu mogą się różnić w zależności od kraju i linii lotniczej.
  • Z reguły dostępny jest sprzęt do podstawowych czynności medycznych, tamowania krwotoków i dożylnego podawania substancji.
  • W Europie zakres wyposażenia medycznego na pokładzie określają Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) i Zrzeszenie Władz Lotniczych (JAA).
    • Ratowniczy zestaw medyczny JAR jako minimalny standard dla samolotu z ponad 30 pasażerami i czasem lotu ponad 60 minut zawiera:
      • Leki: glikokortykosteroidy, lek przeciwwymiotny, lek przeciwhistaminowy, lek przeciwskurczowy, atropinę, lek rozszerzający oskrzela (wziewne i do wstrzykiwań), azotany/triazotan glicerolu, digoksynę, lek moczopędny, adrenalinę 1:1000, lek przeciwbólowy, glukozę lub glukagon, lek uspokajający/przeciwdrgawkowy, lek uterotoniczny
      • materiały: strzykawki i igły, rurki dotchawicze w dwóch rozmiarach, opaskę uciskową, rękawiczki jednorazowe, cewnik moczowy
      • urządzenia: ciśnieniomierz
  • W USA zakres wyposażenia awaryjnego na pokładzie określa Federalna Administracja Lotnictwa (FAA). Europejskie linie lotnicze latające do USA muszą spełniać także wymogi JAA.
    • Zestaw ratowniczy FAA zawiera oprócz tego, co zawiera zestaw JAA:
      • Leki: kwas acetylosalicylowy w tabletkach, atropinę, lidokainę, ampułki difenhydraminy, 500 ml roztworu soli fizjologicznej
      • materiały: zestaw infuzyjny, worek resuscytacyjny ze zbiornikiem i 3 maseczkami (dla dzieci oraz dużą i małą dla dorosłych), zbiornik z tlenem do pomocy w oddychaniu
      • urządzenia: stetoskop, defibrylator AED
  • W wielu liniach lotniczych wyposażenie medyczne wykracza poza te minimalne wymagania.
    • Od czasu pandemii SARS i H1N1 przewożone są zestawy do ochrony przed zakażeniami.
  • W „zestawie lekarza” często znajdują się różne oddzielnie zapakowane moduły: 
    • diagnostyka: oprócz minimalnego wyposażenia zgodnie z wytycznymi JAA i FAA: pulsoksymetr, glukometr, termometr kliniczny
    • infuzja: materiał do utworzenia dostępu dla infuzji
    • cewnik do pęcherza moczowego: wszystkie niezbędne materiały, w tym worki na mocz
    • odsysanie: ręczna pompa odsysająca i cewnik do odsysania
    • intubacja: wszystkie niezbędne materiały, w tym laryngoskop
    • wentylacja mechaniczna: wszystkie niezbędne materiały, w tym maski oddechowe i rurki Guedela
    • zestaw ampułek, oprócz minimalnego wyposażenia zgodnie z wytycznymi JAA i FAA: biperiden, amiodaron, woda, kwas acetylosalicylowy amp., winian metoprololu, teofilina, reproterol amp., diazepam, midazolam, urapidil, haloperidol, heparyna sodowa, esketamina, metoklopramid
  • Na pokładzie znajdują się również butle z tlenem.

Naziemne poradnictwo medyczne

  • Ponieważ nie wszystkie loty mają personel medyczny na pokładzie, większość linii lotniczych posiada umowy ze służbami medycznymi na ziemi, z którymi mogą się skonsultować w nagłych przypadkach8.
  • W razie wystąpienia medycznego stanu nagłego pilot jest powiadamiany i nawiązuje kontakt przez radio lub satelitę.
  • Członek personelu pokładowego przekazuje informacje między osobami na pokładzie a centrum medycznym na ziemi.
  • Personel pokładowy — coroczne szkolenie z pierwszej pomocy
    • ćwiczenie resuscytacji krążeniowo-oddechowej, używania defibrylatorów
    • postępowanie z niektórymi chorobami i porodami
    • szkolenie w zakresie komunikacji między uczestnikami zdarzenia (kokpit, osoby poszkodowane, wolontariusze, poradnictwo medyczne na ziemi)

Wolontariusze medyczni

  • W zależności od wytycznych linii lotniczej, personel pokładowy może ew. poprosić o pomoc pasażerów na pokładzie, którzy posiadają doświadczenie medyczne.
  • Wymagania dotyczące kompetencji medycznych
    • Co do zasady, pasażerowie posiadający kompetencje medyczne nie muszą dokumentować wykształcenia medycznego.
    • Osoby udzielające pomocy powinny krytycznie oceniać własną zdolność do udzielenia pomocy medycznej i nie powinny znajdować się pod wpływem alkoholu lub leków/innych substancji9.
  • Zadania
    • W większości przypadków głównym zadaniem wolontariuszy z wiedzą medyczną jest zbieranie informacji, badanie i ocena chorego lub rannego pasażera, wspieranie komunikacji ze służbami medycznymi na ziemi oraz ew. podawanie leków lub wykonywanie czynności.
  • Wsparcie ze strony zespołu medycznego na ziemi
    • Personel pokładowy często zwraca się o pomoc do naziemnego zespołu medycznego, zanim zwróci się do pasażerów na pokładzie.

Kwestie prawne i etyczne

  • Odpowiedzialność
    • Lekarze, którzy dobrowolnie udzielają pomocy, nawiązują relację lekarz-pacjent, z którą wiążą się obowiązki i ryzyko odpowiedzialności9.
    • Odpowiedzialność jest generalnie regulowana przez prawo kraju, w którym samolot jest zarejestrowany, ale zastosowanie może mieć również prawo kraju, w którym doszło do incydentu lub z którego pochodzą uczestnicy zdarzenia8.
    • W USA pasażerów udzielających pomocy medycznej przed roszczeniami z tytułu odpowiedzialności chroni ustawa o pomocy medycznej w lotnictwie („klauzula dobrego Samarytanina”). Wyłączone są z tego przypadki rażącego niedbalstwa lub świadomego nieprawidłowego leczenia.
    • Poza Stanami Zjednoczonymi odpowiedzialność jest regulowana przez międzynarodowe prawo publiczne lub prywatne lub przez prawo poszczególnych krajów.
    • Personel pokładowy często przekazuje lekarzom udzielającym pomocy formularz zwolnienia z odpowiedzialności. Lekarze leczący są ubezpieczeni za swoją pracę na pokładzie, z wyjątkiem umyślnego działania i rażącego niedbalstwa.
      • Dotyczy to również sytuacji, gdy prawo wykonywania zawodu przez danego lekarza nie jest uznawane w kraju rejestracji statku powietrznego.
    • W przypadku osoby przeszkolonej medycznie, która udziela pomocy na pokładzie samolotu w medycznych stanach nagłych, ryzyko prawne jest bardzo niskie3.
  • Etyczny lub prawny obowiązek udzielenia pomocy
    • Niezależnie od sytuacji prawnej, większość lekarzy postrzega udzielenie pomocy jako swój etyczny obowiązek. W wielu krajach europejskich obowiązuje etyczne zobowiązanie do udzielania pomocy8.
      • Lekarze mają ustawowy obowiązek udzielania pomocy w nagłych wypadkach np. w Niemczech, Francji, Australii, wielu krajach azjatyckich i w Azji Południowo-Zachodniej.
      • Zgodnie z prawem brytyjskim, kanadyjskim i amerykańskim lekarze nie są zobowiązani do udzielania pomocy w medycznych stanach nagłych na pokładzie samolotu8.
  • Lekarze/personel medyczny będący pod wpływem alkoholu
    • Osoby pomagające muszą ocenić, czy są w stanie udzielić pomocy. Spożywanie alkoholu lub zażywanie leków psychotropowych/innych substancji może oznaczać, że dana osoba nie jest zdolna do udzielania pomocy.
  • dokumentowanie
    • Personel medyczny udzielający pomocy podczas lotu proszony jest o podanie imienia i nazwiska. Linia lotnicza potrzebuje tych informacji do swojego raportu i aby w razie potrzeby móc skontaktować się z daną osobą jako świadkiem.
    • Z tego samego powodu personel medyczny powinien również nagrać/udokumentować incydent na piśmie do własnych celów: objawy, wyniki badań klinicznych, przeprowadzone leczenie.
    • Obowiązek zachowania poufności dotyczy również takich incydentów, dlatego nie należy ich omawiać ze stronami trzecimi (np. mediami) bez zgody pacjenta.

Międzylądowanie

  • Rozważając kwestię, czy lądować przedwcześnie, należy wziąć pod uwagę szereg czynników.
    • Czy przed lądowaniem należy spuścić paliwo, jakie powstaną koszty, czy samolot może wylądować na najbliższym lotnisku i czy lotnisko to dysponuje niezbędnymi środkami medycznymi10
  • Odpowiedzialność ponosi pilot.
    • Pilot koordynuje wszystkie decyzje operacyjne wraz z kontrolą ruchu lotniczego i jest odpowiedzialny za międzylądowanie2.
    • Wszystkie inne zaangażowane strony, takie jak personel pokładowy, wolontariusze lub naziemny personel medyczny, mogą wyrażać zalecenia, ale ostateczną decyzję podejmuje pilot.
  • Powody medyczne
    • najczęstsze powody międzylądowań to zatrzymanie akcji serca, nagłe przypadki położnicze, objawy kardiologiczne i podejrzenie udaru3
    • W przypadku większości nagłych stanów medycznych, opieka jest możliwa na pokładzie samolotu.
  • Czas do międzylądowania
    • Jeśli do incydentu dojdzie po osiągnięciu wysokości przelotowej, lądowanie może zająć ponad 30 minut, niezależnie od tego, jak daleko znajduje się najbliższe lotnisko.

Ocena kliniczna

  • Jeśli personel pokładowy poprosi o pomoc, personel medyczny powinien się przestawić jako taki i udzielić informacji na temat swojego wykształcenia i bieżącej praktyki.
  • Przed udzieleniem pomocy (załoga jako świadek) należy uzyskać zgodę danej osoby.
  • Zadania lekarzy i innych osób udzielających pierwszej pomocy
    • wyjaśnienie rodzaju i czasu trwania objawów, w razie potrzeby udzielenie pierwszej pomocy
      • Ze względu na małą ilość miejsca czynności takie jak np. wentylacja mechaniczna i resuscytacja mogą być wykonywane wyłącznie w bloku kuchennym lub bloku toalety samolotu.
    • Poinformowanie personelu pokładowego o zdarzeniu medycznym, jego ciężkości, potencjalnej potrzebie leczenia i możliwych konsekwencjach, które mogą nastąpić wskutek niewykonania zalecenia międzylądowania.
  • Personel pokładowy wyszukuje sprzęt medyczny do nagłych wypadków.

wywiad lekarski

  • Często jest to komplikowane przez problemy z komunikacją językową.

Badanie fizykalne

  • Ograniczone przez małą ilość miejsca, warunki oświetleniowe, wibracje i hałas w tle
    • Osłuchiwanie z rozpoznaniem szmerów oddechowych, serca lub jelit jest bardzo trudne ze względu na hałas w otoczeniu.
  • Objawy wskazujące na duże ryzyko:
  • Parametry życiowe
    • Tętno
    • ciśnienia krwi
    • Oddychanie
    • stan psychiczny
  • Środki
    • Po uzyskaniu informacji o pacjencie, personel pokładowy kontaktuje się z zespołem wsparcia medycznego na ziemi i przekazuje informacje oraz ewentualne zalecenia dotyczące postępowania terapeutycznego lub konieczności jak najszybszego lądowania.

Istotne rozpoznania

Omdlenie albo stan bliski omdleniu

  • Najczęstszy medyczny stan nagły w samolotach (37%)3
  • Możliwe współprzyczyny
    • odwodnienie11 i niższa zawartość tlenu w powietrzu w kabinie12
    • zmienione posiłki i zmęczenie spowodowane różnicą czasową
  • objawy
    • Pacjent wygląda na wyraźnie chorego, występują zaburzenia świadomości, skóra może być ew. blada i pokryta zimnym potem.
    • Stan zwykle normalizuje się w ciągu 15–30 minut.
  • Badanie fizykalne
  • Działania medyczne
    • pierwsza pomoc: położyć pacjenta i unieść mu nogi
    • Utrzymujące się niedociśnienie może wskazywać na potrzebę dożylnego podania płynów.
  • Międzylądowanie
    • W przypadku utrzymujących się problemów i nieprawidłowych wyników badań, osoby udzielające pomocy medycznej powinny rozważyć zalecenie szybkiego lądowania13.

Ból w klatce piersiowej, ostry zespół wieńcowy

  • Stanowi 8% wszystkich nagłych stanów medycznych podczas lotów pasażerskich.
  • Możliwe przyczyny
  • objawy
  • leczenie
  • Międzylądowanie
    • Utrzymujący się ból, nieprawidłowe parametry życiowe lub utrzymujące się trudności z oddychaniem wymagają możliwie szybkiego lądowania.
    • Jeśli stan pacjenta jest stabilny, wymagany jest mniejszy pośpiech.

udar

  • Stanowi 2% wszystkich nagłych stanów medycznych3.
  • objawy
    • Ostry udar może objawiać się na różne sposoby.
    • Typowymi objawami są zaburzenia w co najmniej jednym z następujących obszarów czynnościowych: mowa (trudności z doborem słów, mowa zamazana), uśmiechanie się (asymetria połówek twarzy) lub podnoszenie ramion (zmniejszona siła w jednym ramieniu) (test FAST).
  • Badanie fizykalne
    • deficyty neurologiczne
    • sprawdzić poziom glukozy we krwi Hipoglikemia może być błędnie interpretowana jako udar. Jeśli wyposażenie medyczne samolotu nie obejmuje glukometru, należy zapytać współpasażerów, czy ktoś ma przy sobie glukometr.
  • leczenie
    • tlen: Należy unikać hipoksemii, ponieważ może ona zaostrzyć uszkodzenie komórek nerwowych15.
  • Międzylądowanie
    • W przypadku podejrzenia ostrego udaru należy zalecić jak najszybsze lądowanie.

 Napad drgawek

  • Możliwe przyczyny
  • objawy
    • Szybka normalizacja stanu psychicznego (w ciągu kilku sekund) z większym prawdopodobieństwem wskazuje na nieuogólniony napad padaczkowy lub omdlenie naczynioruchowe niż na napad typu grand mal.
    • Kilka mioklonii nie jest swoistym objawem padaczki, lecz występuje u wielu osób podczas omdlenia.
    • Po napadzie drgawek pacjenci mogą mieć ograniczoną zdolność kontaktu werbalnego przez 15–30 minut.
  • Międzylądowanie
    • Pojedynczy napad drgawek, po którym dana osoba wraca do normy, nie jest zwykle powodem do przedwczesnego lądowania.
    • W przypadku wielokrotnych lub przedłużających się napadów drgawek, w których pacjent nie odzyskuje przytomności po napadzie, należy rozważyć jak najszybsze lądowanie.

Uraz

  • Choroba ta występuje dość często.
  • Możliwe przyczyny
    • nagłe turbulencje16
    • Najczęstsze są urazy spowodowane spadającym bagażem lub poparzeniem gorącymi napojami. 
  • objawy
    • Należy ocenić zakres urazów.
    • W razie potrzeby należy ocenić stan świadomości.
  • Środki
    • Większość urazów na pokładzie samolotów pasażerskich jest mniej poważna i może być leczona za pomocą sprzętu ratunkowego znajdującego się na pokładzie.
    • Jeśli podejrzewa się złamanie lub zwichnięcie, pacjenta należy ułożyć w pozycji odciążającej i unieruchomić uszkodzony obszar (orteza).
  • Międzylądowanie
    • Jeśli występują oznaki poważnego urazu lub postępującego pogorszenia stanu pacjenta, konieczne może być ew. rozważenie międzylądowania.

Duszność

  • Dotyczy to szacunkowo ok. 12% wszystkich medycznych stanów nagłych3.
  • Możliwe przyczyny
    • Zmniejszone natlenienie może zwiększyć ryzyko pogorszenia stanu pasażerów z przewlekłą chorobą płuc, taką jak POChP17.
    • W rzadkich przypadkach może dojść do odmy prężnej.
  • Działania medyczne
    • podawanie tlenu
    • Środki adrenergiczne do podania wziewnego należą zwykle do wyposażenia samolotu na wypadek nagłych sytuacji medycznych.
    • W przypadku podejrzenia odmy prężnej konieczna może być torakotomia z założeniem kaniuli.
  • Profilaktyka
    • Pacjentom, u których wysycenie tlenem z powietrza jest niższe niż 92%, należy zalecić zabranie na pokład butli z tlenem. Należy to wcześniej uzgodnić z linią lotniczą18.

Objawy psychiatryczne

  • Stanowią 3,5% wszystkich medycznych stanów nagłych19.
  • Możliwe współprzyczyny
    • Do możliwych czynników stresowych wywołujących objawy należą długa odprawa, czasochłonne kontrole bezpieczeństwa, opóźnienia lotów, ciasne kabiny i spożywanie alkoholu20.
  • objawy
    • Zakres objawów może sięgać od zwykłych napadów lęku do ostrych psychoz.
    • Bardzo pobudzeni pasażerowie stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa11. Mogą zakłócać przebieg lotu i zachowywać się agresywnie w stosunku do innych pasażerów.
    • Lęk może również powodować objawy somatyczne.
  • Badanie fizykalne
  • Środki
    • Większość sytuacji można opanować poprzez słowne uspokojenie danej osoby.
    • W razie potrzeby można rozważyć zastosowanie leków, które pasażer posiada przy sobie.

Reakcje alergiczne

  • Rzadko poważne
  • Możliwe przyczyny
    • Najczęstszym czynnikiem wywołującym jest żywność, zwłaszcza orzeszki ziemne i inne orzechy.
  • Działania medyczne
    • W razie potrzeby można podać lek przeciwalergiczny.
    • Reakcje anafilaktyczne leczy się adrenaliną i tlenem.
    • Jeśli są dostępne, można zastosować glikokortykosteroidy.

Nagłe stany położnicze

  • Podróż samolotem zasadniczo nie jest zalecana w przypadku ciąży pojedynczej po 36. tygodniu ciąży, a w przypadku ciąży bliźniaczej po 28. tygodniu.
  • Międzylądowanie
    • W przypadku krwawienia z pochwy lub bólu w jamie brzusznej przed 20. tygodniem nie są zwykle konieczne żadne specjalne środki. Po przybyciu na lotnisko docelowe należy przygotować jedynie personel naziemny.
    • W przypadku powikłań ciąży po 20. tygodniu lub rozpoczęcia porodu należy niezwłocznie skonsultować się z zespołem medycznym na ziemi i w razie potrzeby zalecić międzylądowanie.

Ostre zakażenia

  • W przypadku wystąpienia choroby potencjalnie zakaźnej należy spróbować odizolować pacjentów21.

Zatrzymanie akcji serca

  • Stanowi 0,3% wszystkich nagłych stanów medycznych w samolotach, ale odpowiada za 86% wszystkich zgonów3.
  • Informacje na temat lokalizacji wyposażenia medycznego do stanów nagłych oraz krótkie informacje na temat przeprowadzania resuscytacji krążeniowo-oddechowej (CPR) powinny znajdować się na karcie bezpieczeństwa w kieszeni z tyłu każdego fotela.
  • Idealnym miejscem do resuscytacji jest obszar wejściowy przy toaletach; również przejście pomiędzy fotelami jest możliwym miejscem do tych czynności.
  • Resuscytacja powinna być kontynuowana podczas międzylądowania.
  • Działania medyczne
    • W idealnej sytuacji resuscytacja powinna być wykonywana przez dwie osoby. Jeśli to możliwe, kolejne osoby udzielające pomocy powinny się zmieniać co 2 minuty. 
      • Członkowie załogi, którzy ukończyli szkolenie w zakresie Advanced Life Support lub nieprofesjonaliści z odpowiednim przeszkoleniem mogą zostać wezwani do wykonywania uciśnięć klatki piersiowej.
    • resuscytacja krążeniowo-oddechowa zgodnie ze standardową procedurą — 30:2
    • jak najwcześniejsze użycie defibrylatora
  • W razie potrzeby dalsze działania 
    • Jeśli jest to możliwe, należy założyć cewnik dożylny i podawać 1 mg adrenaliny co 5 minut.
    • Zgodnie z wytycznymi, na pokładzie samolotu powinien być również dostępny materiał do zakładania dostępu doszpikowego.
  • Po udanej resuscytacji
    • Po udanej resuscytacji należy natychmiast dokonać międzylądowania.
    • Jeśli natychmiastowe międzylądowanie nie jest możliwe, ochotniczy personel lekarski/medyczny powinien zapewnić pomoc medyczną i monitorować pacjenta tak dokładnie, jak to możliwe.
  • Po 20–30 minutach nieskutecznej resuscytacji i braku odwracalnych przyczyn zatrzymania krążenia, można rozważyć przerwanie resuscytacji.

Profilaktyka

  • Najskuteczniejszym środkiem przeciwko nagłym stanom medycznym w samolotach jest ich unikanie.
  • Personel na bramkach wyjściowych jest przeszkolony i upoważniony do rozmowy z pasażerami z wyraźnym uszczerbkiem na zdrowiu oraz, w razie potrzeby, do zażądania oceny ich zdolności do lotu przez lekarza. Lekarz wyznaczony przez linię lotniczą może odmówić transportu.
  • Przeciwwskazania do lotu obejmują m.in.:
    • choroby zakaźne
    • zdekompensowane choroby serca i zaburzenia płucne
    • niestabilne zaburzenia napadowe
    • ostre lub niedostatecznie ustawione pod kątem dawek leków psychozy
    • wewnątrzgałkowe wszczepy powietrzne lub gazowe
    • kieszenie powietrzne w potylicy
    • Niedrożność jelita
    • kobiety w ciąży po 36. tygodniu ciąży w przypadku ciąży niepowikłanej lub po 28. tygodniu w przypadku ciąży powikłanej lub bliźniaczej
  • Ryzyko omdlenia
    • Wzrasta z odwodnieniem z powodu niskiej wilgotności powietrza, zmian ciśnienia powietrza i wyczerpania organizmu.
    • Podróżni powinni regularnie pić i jeść serwowane posiłki i przekąski — zwłaszcza podczas długich lotów.
  • Pouczenie pacjenta
    • Pacjenci z chorobami przewlekłymi powinni być informowani o możliwych zagrożeniach i środkach zaradczych.
    • Na przykład pacjenci z cukrzycą powinni mieć przy sobie glukometr, glukozę i leki przeciwcukrzycowe.
    • Pacjenci z objawową hipoksją wymagają przenośnego źródła tlenu podczas podróży.
  • Niedawna choroba o ostrym przebiegu lub obecność innych czynników medycznych
    • Pacjenci powinni zostać poinformowani o ew. wątpliwościach dotyczących podróży samolotem.
  • W przypadku długotrwałego przyjmowania leków należy wziąć pod uwagę różnice czasowe.

informacje dla pacjentów

Informacje dla pacjentów w Deximed

Źródła

Bibliografia

  1. Martin-Gill C, Doyle TJ, Yealy DM. In-flight medical emergencies: a review. JAMA. 2018;320(24):2580-2590 . doi:10.1001/jama.2018.19842 DOI
  2. Goodwin T. In-flight medical emergencies: an overview. BMJ 2000;321:1338-1341 British Medical Journal
  3. Peterson DC, Martin-Gill C, Guyette FX, et al. Outcomes of medical emergencies on commercial airline flights. N Engl J Med. 2013;368(22):2075-2083. PubMed
  4. Kim JH, Choi-Kwon S, Park YH. Comparison of inflight first aid performed by cabin crew members and medical volunteers. J Travel Med. 2017;24(2). PMID: 28395095. PubMed
  5. International Air Transport Association. Annual Review 2018. Accessed June 23, 2018. www.iata.org
  6. Schreijer AJ, Hoylaerts MF, Meijers JC, et al. Explanations for coagulation activation after air travel. J Thromb Haemost. 2010;8(5):971-978. PubMed
  7. Chee YL, Watson HG. Air travel and thrombosis. Br J Haematol. 2005;130(5):671-680. PubMed
  8. Gendreau MA, DeJohn C. Responding to medical events during commercial airline flights. N Engl J Med 2002;346:1067-1073. New England Journal of Medicine
  9. Nable JV, Tupe CL, Gehle BD, Brady WJ. In-flight medical emergencies during commercial travel. N Engl J Med. 2015;373(10):939-945. PubMed
  10. International Air Transport Association. Medical manual. 11th ed. June 2018. www.iata.org
  11. Silverman D, Gendreau M. Medical issues associated with commercial flights. Lancet 2009;373:2067-2077. PubMed
  12. Humphreys S, Deyermond R, Bali I, Stevenson M, Fee JP. The effect of high altitude commercial air travel on oxygen saturation. Anaesthesia 2005;60:458-460. PubMed
  13. Oh JH, Hanusa BH, Kapoor WN. Do symptoms predict cardiac arrhythmias and mortality in patients with syncope? Arch Intern Med 1999;159:375-380. PubMed
  14. O’Connor RE, Brady W, Brooks SC, et al. Part 10: acute coronary syndromes: 2010 American Heart Association guidelines for cardiopulmonary resuscitation and emergency cardiovascular care. Circulation 2010;122:Suppl 3:S787-S817. PMID: 20956226. PubMed
  15. Jauch EC, Saver JL, Adams HP Jr, et al. Guidelines for the early management of patients with acute ischemic stroke: a guideline for healthcare professionals from the American Heart Association/American Stroke Association. Stroke 2013;44:870-947. Stroke
  16. Baker SP, Brady JE, Shanahan DF, Li G. Aviation-related injury morbidity and mortality: data from U.S. health information systems. Aviat Space Environ Med 2009;80:1001-1005. PubMed
  17. Coker RK, Shiner RJ, Partridge MR. Is air travel safe for those with lung disease? Eur Respir J 2007;30:1057-1063. PubMed
  18. British Thoracic Society Standards of Care Committee. Managing passengers with respiratory disease planning air travel: British Thoracic Society recommendations. Thorax 2002;57:289-304. PubMed
  19. Matsumoto K, Goebert D. In-flight psychiatric emergencies. Aviat Space Environ Med 2001;72:919-923. PubMed
  20. DeHart RL. Health issues of air travel. Annu Rev Public Health 2003;24:133-151. PubMed
  21. Han Z, To GN, Fu SC, Chao CY, Weng W, Huang Q. Effect of human movement on airborne disease transmission in an airplane cabin: study using numerical modeling and quantitative risk analysis. BMC Infect Dis 2014;14:434-434. PubMed

Autorzy

  • Marlies Karsch-Völk, dr n. med., lekarka rodzinna, Monachium
Lot Nagłe stany medyczne Pomoc na pokładzie Ciśnienie powietrza Sprzęt ratunkowy na pokładzie Nagłe stany na pokładzie Nagłe stany w samolocie Pacjenci w samolocie Chory pasażer
Stany nagłe podczas podróży samolotem
document-disease document-nav document-tools document-theme
Zasadniczo na pokładzie samolotu mogą wystąpić wszelkiego rodzaju medyczne stany nagłe, także przypadki wymagające szybkiej opieki szpitalnej. Lekarze, pielęgniarki i inni pracownicy ochrony zdrowia na pokładzie mogą zostać poproszeni o pomoc.
Medibas Polska (staging)
Stany nagłe podczas podróży samolotem
/link/f34c962a67b04165978f91c9433f1811.aspx
/link/f34c962a67b04165978f91c9433f1811.aspx
stany-nagle-podczas-podrozy-samolotem
SiteDisease
Stany nagłe podczas podróży samolotem
K.Reinhardt@gesinform.de
mail#stinaa.baranowska@gmailkardymowicz@bonnierhealthcare.compl
pl
pl
pl