Definicja:Zaburzenia płynności mowy i języka o podłożu głównie genetycznym.
Częstość występowania:Chorobowość w przypadku jąkania wśród dzieci i młodzieży w wieku 2–18 lat wynosi około 1–1,4%. Częściej występuje u płci męskiej.
Objawy:Jąkanie prowadzi do typowych niepłynności mowy (zdarzeń jąkania), takich jak blokowanie, powtarzanie sylab i wydłużanie dźwięków. Giełkot (mowa bezładna) charakteryzuje się szybkim lub nieregularnym tempem mowy oraz opuszczaniem lub skracaniem sylab. Towarzyszące objawy i choroby współistniejące obejmują mechanizmy unikania i zaburzenia lękowe.
Obraz kliniczny:W przedmiotowym badaniu neurologicznym na ogół nie stwierdza się odchyleń od normy.
Diagnostyka:Wywiad z opiekunami i badanie przesiewowe. Dalsza specjalistyczna diagnostyka z oceną mowy, próbkami mowy i standardowymi procedurami testowymi.
Terapia:W przypadku wysokiego wskaźnika spontanicznej remisji początkowo należy prowadzić obserwację przez 6–12 miesięcy. W przypadku braku poprawy lub stresu społeczno-emocjonalnego bądź upośledzenia wskazana jest terapia. Skuteczne metody terapii obejmują restrukturyzację mowy, modyfikację jąkania, uczenie operacyjne i metody pośrednie.
Informacje ogólne
Definicja
Jąkanie i giełkot to zaburzenia płynności mowy, które wpływają na ciągłość, płynność, tempo i/lub wysiłek podczas produkcji mowy.
Jąkanie i giełkot nie są częścią fizjologicznego rozwoju mowy.
ćwiczenia miękkiego nastawienia głosowego i ciągłej wokalizacji
stopniowe zwiększanie tempa mówienia
Modyfikacja jąkania
Technika mówienia służąca (wyłącznie) do przetwarzania występujących jąkań
do stosowania w każdym wieku
mniej mocne dowody niż w przypadku restrukturyzacji języka
Podczas jąkania mowa jest zatrzymywana, a sylaba jest artykułowana w sposób kontrolowany.
Dodatkowe ćwiczenia odwrażliwiające (np. na reakcje słuchaczy)
Możliwe kombinacje z restrukturyzacją mowy
Metoda Lidcombe
Terapia oparta na zasadzie uczenia się operacyjnego
powinna być stosowana w wieku 3–6 lat
mocne dowody i dobry efekt długoterminowy
Społeczne sprzężenie zwrotne zależne od zachowania w celu zwiększenia odsetka płynnej mowy
Delikatne, niestresujące korekty ze strony bliskich opiekunów dziecka (współterapeutów) w zorganizowanych sytuacjach zabawowych, a następnie w codziennych sytuacjach
Ważny związek między pochwałą a samodzielną korektą
bardzo dużo pozytywnych, mało negatywnych wzmocnień
Metody pośrednie
Metody pośredniego wpływania na jąkanie
stosowane w wieku 3-6 lat
mocne dowody
Najpopularniejsza metoda: RESTART-DCM (Demands and Capacities Model)
Tworzenie zindywidualizowanych warunków promujących płynność
językowe uproszczenia i spowolnienia (zwłaszcza związane z modelem mowy)
zachowanie w interakcji z opiekunami (uznanie, spokojne reakcje na jąkanie)
eliminacja niekorzystnych warunków w codziennym życiu rodzinnym (codzienna rutyna)
Niezalecane terapie
Leczenie farmakologiczne
nie powinno być stosowane (silne dowody negatywne)1,7,11
Nieokreślone terapie jąkania bez zdefiniowanej koncepcji
Hipnoza
Mowa rytmiczna (jako jedyna lub podstawowa terapia)
Regulacja oddechu (jako jedyna lub podstawowa terapia)
Przebieg, powikłania i rokowanie
Przebieg
Początek jąkania zwykle w wieku 2–6 lat
Remisje często trwają do okresu dojrzewania (zwykle do 4 lat po wystąpieniu).
Trwała remisja oznacza spontaniczną mowę bez typowych dla jąkania niepłynności przez co najmniej 12 miesięcy.
Prasse JE, Kikano GE. Stuttering: An overview. Am Fam Physician 2008; 77: 1271-6. PubMed
Craig A, Hancock K, Tran Y, Craig M, Peters K. Epidemiology of stuttering in the community across the entire life span. J Speech Lang Hear Res 2002; 45: 1097-1105. PubMed
Yairi E, Ambrose NG. Early childhood stuttering I: persistency and recovery rates. J Speech Lang Hear Res 1999; 42: 1097-1112. PubMed
Felsenfeld S, Kirk KM, Zhu G, Statham DJ, Neale MC, Martin NG. A study of the genetic and environmental etiology of stuttering in a selected twin sample. Behav Genet 2000; 30: 359-66. PubMed
Suresh R, Ambrose N, Roe C, et al. New complexities in the genetics of stuttering: significant sex-specific linkage signals. Am J Hum Genet 2006; 78: 554-63. PubMed
Wittke-Thompson JK, Ambrose N, Yairi E, et al. Genetic studies of stuttering in a founder population. J Fluency Disord 2007; 32: 33-50. PubMed
O'Brian S. Onslow M. Clinical management of stuttering in children and adults. BMJ 2011; 342: d3742. BMJ (DOI)
Pollard R, Ellis JB, Finan D, Ramig PR. Effects of the SpeechEasy on objective and perceived aspects of stuttering: a 6-month, phase I clinical trial in naturalistic environments. J Speech Lang Hear Res 2009; 52: 516-33. PubMed
Armson J, Kiefte M, Mason J, De Croos D. The effect of SpeechEasy on stuttering frequency in laboratory conditions. J Fluency Disord 2006; 31: 137-52. PubMed
Lincoln M, Packman A, Onslow M. Altered auditory feedback and the treatment of stuttering: a review. J Fluency Disord 2006; 31: 71-89. PubMed
Bothe AK, Davidow JH, Bramlett RE, Franic DM, Ingham RJ. Stuttering treatment research 1970-2005: II. Systematic review incorporating trial quality assessment of pharmacological approaches. Am J Speech Lang Pathol 2006; 15: 342-52. PubMed
Klein JF, Hood SB. The impact of stuttering on employment opportunities and job performance. J Fluency Disord 2004; 29: 255-73. PubMed
Bothe AK, Davidow JH, Bramlett RE, Ingham RJ. Stuttering treatment research 1970-2005: I. Systematic review incorporating trial quality assessment of behavioral, cognitive, and related approaches. Am J Speech Lang Pathol 2006; 15: 321-41. PubMed
Venkatagiri HS. Recent advances in the treatment of stuttering: a theoretical perspective. J Commun Disord 2005; 38: 375-93. PubMed
Ratner NB, Guitar B. Treatment of very early stuttering and parent-administered therapy: the state of the art. In: Ratner NB, Tetnowski J. Current Issues in Stuttering Research and Practice. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates; 2006: 99-124.
Woods S, Shearsby J, Onslow M, Burnham D. Psychological impact of the Lidcombe Program of early stuttering intervention. Int J Lang Commun Disord 2002; 37: 31-40. PubMed
Autor*innen
Jonas Klaus, Arzt in Weiterbildung Neurologie, Hamburg
F98; F985; F986
jąkanie trudności z płynnością mowy Jąkanie
Zaburzony rytm mowy Zaburzenia mowy Zaburzenia płynności mowy Zaburzenia rozwojowe Jąkanie neurogenne Jąkanie psychogenne Przerwy w mówieniu Epizody jąkania Program Lidcombe Efekt chóralny Altered Auditory Feedback AAF Metoda Palin PCI Płynność mowy Płynność języka Jąkanie Giełkot Normalna płynność języka Zaburzenia płynności mowy Zaburzenia płynności języka Jąkanie Blokowanie Powtarzanie Modyfikacja jąkania Restrukturyzacja mowy Uczenie operacyjne Metody pośrednie
Definicja:Zaburzenia płynności mowy i języka o podłożu głównie genetycznym. Częstość występowania:Chorobowość w przypadku jąkania wśród dzieci i młodzieży w wieku 2–18 lat wynosi około 1–1,4%. Częściej występuje u płci męskiej.