Compare with  
Legend:
inserted text deleted text

Zaburzenia mowy i języka u dzieci

Informacje ogólne

Definicja

  • Wyróżnia się zaburzenia językowe, zaburzenia mowy, zaburzenia głosu i zaburzenia płynności mowy.1
  • Zaburzenia językowe
    • zaburzenia ekspresji lub rozumienia mowy (np. semantyki, składni, morfologii, fonologii)
  • Zaburzenia mowy
    • zaburzenie zdolności artykulacji z powodu upośledzenia motoryki mowy
  • Zaburzenia głosu
    • zaburzenia produkcji głosu spowodowane zmianami w układach narządów wytwarzających dźwięk
  • Zaburzenia płynności mowy

Częstość występowania

  • Zaburzenia mowy, języka, głosu i płynności są jednymi z najczęstszych zaburzeń rozwojowych.1
  • Częstość występowania zaburzeń rozwoju mowy podczas badań na początku nauki w szkole wynosi około 10-30% na rocznik.

Rozważania diagnostyczne

  • U dzieci dominują nieorganiczne zaburzenia komunikacji.
    • Niemniej jednak ważne jest, aby wykluczyć rzadkie przyczyny organiczne w ramach procesu diagnostycznego.
  • Podczas rozwoju mowy tymczasowe występowanie różnych zjawisk (np. szeplenienie jako postać dyslalii) jest fizjologiczne.

Rozwój mowy1

  • Początek mowy
    • rozumienie mowy od ok. 9 miesiąca życia
    • pierwsze słowa od ok. 12–15 miesiąca życia
  • Fizjologiczny rozwój mowy (81–86%)
    • ≥50 słów w wieku 18–24 miesięcy
    • zdania dwuwyrazowe w wieku 18–24 miesięcy
    • zdania wielowyrazowe w wieku 24–30 miesięcy
    • dodatkowo poprawna struktura zdania w wieku 30–36 miesięcy
    • dodatkowo zdania podrzędne od 3 roku życia
  • Odbiegający od normy rozwój mowy: „późny rozkwit” (late bloomer) lub zaburzenia mowy (14–19%)
    • „późny rozkwit” lub późny rozwój z ostatecznie normalnym rozwojem mowy (4–9%)
    • zaburzenia rozwoju mowy w wieku 3 lat (7–12%)
  • Rozwój języka różni się znacznie u poszczególnych dzieci w ciągu pierwszych 3–4 lat.
  • Regresja zaburzeń rozwoju języka u 85–95% dzieci do czasu rozpoczęcia nauki w szkole

Czynniki predysponujące1

ICD-10

  • F80 Specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka
    • F80.0 Specyficzne zaburzenia artykulacji
    • F80.1 Zaburzenia ekspresji mowy
    • F80.2 Zaburzenie rozumienia mowy
    • F80.3 Nabyta afazja z padaczką [zespół Landaua-Kleffnera]
    • F80.8 Inne zaburzenia rozwoju mowy i języka
    • F80.9 Zaburzenie rozwoju mowy i języka, nieokreślone
  • F98 Inne zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i w wieku młodzieńczym
    • F98.5 Jąkanie
    • F98.6 Mowa bezładna
  • R47 Zaburzenia mowy niesklasyfikowane gdzie indziej
    • R47.0 Dysfazja i afazja
    • R47.1 Dysartria i anartria
    • R47.8 Inne i nieokreślone zaburzenia mowy

Diagnostyka różnicowa

Zaburzenia językowe

Zaburzenia rozwoju mowy1

  • Definicja i etiologia
    • zespół rozwojowy ze zmiennymi zespołami objawów
    • klasyfikacja według postaci
      • ekspresyjne zaburzenie językowe: zaburzenie używania języka
      • receptywne zaburzenie językowe: zaburzenie rozumienia języka
    • klasyfikacja według przyczyny
      • specyficzne zaburzenia rozwoju językowego: nie można ustalić innych przyczyn i prawdopodobnie wieloczynnikowa przyczyna genetyczna (występowanie w rodzinie)
      • zaburzenia rozwoju językowego z chorobami współistniejącymi
  • Częstość występowania
    • najczęstsze zaburzenie językowe u dzieci
    • chorobowość około 30% na rocznik
  • Objawy:
    • deficyty w jednym lub kilku obszarach języka
      • na przykład fonetyka, składnia, słownictwo, rozumienie języka
    • Często towarzyszą im dalsze opóźnienia rozwojowe
      • na przykład deficyty słuchowe, wzrokowe lub w zakresie motoryki (małej)
  • Diagnostyka
    • diagnoza zazwyczaj stawiana dopiero w wieku 3 lat
      • regresja wcześniejszych zaburzeń mowy u 35–50% („late bloomer“)
    • wykluczenie innych przyczyn
  • Terapia
    • terapia mowy i języka (szczególnie w przypadku specyficznych zaburzeń rozwoju mowy)
    • leczenie chorób współistniejących
  • Rokowanie
    • poprawa u 85-95% dzieci przed rozpoczęciem nauki w szkole

Dysgramatyzm

  • Definicja i etiologia
    • zaburzenie porządku gramatycznego w produkcji językowej
    • częste częściowe zaburzenia rozwoju językowego
  • Objawy:
    • deficyty w tworzeniu i strukturze zdań (składnia)
    • deficyty w stosowaniu reguł gramatycznych (morfologia)

Afazja (dziecięca)

  • Zobacz artykuł Zaburzenia mowy i języka.
  • Definicja i etiologia
    • nabyte zaburzenia mowy po zakończeniu rozwoju językowego w międzyczasie
    • Przyczyną jest uszkodzenie ośrodkowego układu nerwowego
      • na przykład np. uraz czaszkowo-mózgowy
      • zespół Landaua-Kleffnera: padaczka i afazja spowodowane uszkodzeniem płata skroniowego dominującego w mowie
  • Objawy:
    • utrata nabytych umiejętności językowych
    • Wszystkie modalności językowe są zaburzone w różnym stopniu.
      • mówienie, rozumienie, czytanie i pisanie

Zaburzenia mowy

Zaburzenia fonetyczne (dyslalia)1

  • Definicja i etiologia
    • rozwojowe zaburzenie formowania dźwięków lub wymowa
      • dawniej nazywane „zacinaniem się“
    • dyslalia do końca rozwoju mowy częściowo fizjologiczna
    • klasyfikacja według zakresu i zrozumiałości mowy
      • dyslalia izolowana
      • dyslalia częściowa (kilka dźwięków)
      • dyslalia mnoga
      • dyslalia uniwersalna
  • Objawy:
    • zaburzenia artykulacji
      • sygmatyzm (seplenienie): zaburzenia w tworzeniu zgłosek syczących
      • szeplenienie: zaburzenia artykulacji głoski „sz”
    • Pozostałe poziomy językowe pozostają w dużej mierze bez zmian.

Zaburzenia fonologiczne1

  • Definicja i etiologia
    • upośledzenie systemu głoskowego
    • często postacie mieszane z zaburzeniami fonetycznymi
  • Objawy:
    • mowa z zaburzeniami rozróżniania głosek oraz struktury sylab i wyrazów
  • Rokowania
    • najwyższe ryzyko trwałych zaburzeń mowy i zdolności pisania

Dysfunkcja ustno-twarzowa

  • Definicja i etiologia
    • dysfunkcja mięśni w okolicy ust, twarzy i szyi
  • Objawy:
    • zaburzenia połykania i mowy o różnym stopniu nasilenia
    • W wyniku dysfunkcji języka mogą wystąpić anomalie stomatologiczne.

Nosowanie (rynofonia)

  • Definicja i etiologia
    • zaburzenie fonacji
    • nosowanie zamknięte (rhinophonia clausa)
    • nosowanie otwarte (rhinophonia aperta)
    • nosowanie mieszane (rhinophonia mixta)
      • jednoczesne występowanie obu postaci
  • Objawy:
    • mowa brzmiąca nosowo

Dyzartria (dziecięca)2

  • Zobacz artykuł Zaburzenia mowy i języka.
  • Definicja i etiologia
  • Objawy:
    • niska głośność i ostrość artykulacji
    • powolna i monotonna mowa
    • ściśnięty i szorstki głos
    • zmniejszona zrozumiałość wypowiedzi językowych do poziomu niezrozumiałości

Zaburzenia głosu

Dysfonia hiperfunkcjonalna

  • Definicja i etiologia
    • zaburzenie funkcjonalne wokalizacji
    • Przyczyną jest zaburzenie koordynacji procesów aparatu wokalizacji.
  • Częstość występowania
    • najczęstsze zaburzenie głosu
  • Objawy:
    • ochrypły, matowy, szorstki, chuchający głos
    • często zwiększona głośność głosu
    • nasilenie objawów po stresie
  • Powikłania
    • wtórne zmiany fałdów głosowych (np. guzki fałdów głosowych)
  • Diagnostyka za pomocą badania laryngoskopowego

Zaburzenia płynności mowy

Jąkanie (balbuties)1

  • Zobacz artykuł Zaburzenia płynności mowy: Jąkanie i giełkot.
  • Definicja i etiologia
    • zaburzenie płynności o podłożu głównie genetycznym
  • Częstość występowania
    • Dotyczy około 1–1,4% kohorty.
  • Objawy:
    • powtarzanie głosek, sylab („A-a-a-le“)
    • przerywanie słów i blokowanie („Nie --- mogę tego zrobić“)
    • częsty stres emocjonalny i zachowania unikowe

Giełkot (mowa bezładna)

  • Zobacz artykuł Zaburzenia płynności mowy: Jąkanie i giełkot.
  • Definicja i etiologia
    • zaburzenie płynności mowy ze zbyt szybką i/lub nieregularną mową
  • Objawy:
    • szybka, nieregularna mowa i skracanie lub pomijanie sylab („mamrotanie“)
    • mniejsza świadomość zaburzenia i mniejszy stres psychospołeczny niż w przypadku jąkania

Inne przyczyny

Mutyzm

  • Definicja i etiologia
    • zaburzenie komunikacji powodujące, że dziecko zachowuje się jakby było nieme
    • mutyzm wybiórczy: występuje tylko u określonych osób lub w określonych sytuacjach
    • przyczyny
  • Częstość występowania
    • zapadalność ok. 0,7 %
  • Terapia
    • Psychoedukacja i poprawa zachowań komunikacyjnych (np. poprzez zaangażowanie rodziców)

Zespoły genetyczne

Wywiad lekarski

  • Rodzaj i nasilenie zaburzeń mowy i języka
    • zaburzenia językowe
    • zaburzenia mowy
    • Zaburzenia głosu
    • Zaburzenia płynności mowy
  • Początek i przebieg zaburzeń mowy i języka
    • przede wszystkim opóźniony rozwój językowy lub utrata już nabytych umiejętności
  • Wyzwalacz zaburzeń mowy i języka
    • na przykład sytuacyjny mutyzm wybiórczy lub pogorszenie po dłuższym mówieniu
  • Obecność wad rozwojowych, np. rozszczepu wargi, szczęki i podniebienia
  • Nieprawidłowości w rozwoju motorycznym
  • Nieprawidłowości w rozwoju umysłowym
  • Upośledzenie rozwoju społecznego, emocjonalnego lub edukacyjnego
  • Współwystępowanie zaburzeń psychicznych (zaburzenia zachowanialęk społeczny lub depresja)
  • Wywiad rodzinny dotyczący rozwoju językowego
    • rodzinne występowanie w przypadku specyficznych zaburzeń rozwoju językowego

Badanie fizykalne

  • Ogólne badanie lekarskie
  • Orientacyjne badanie neurologiczne
  • Orientacyjne badanie narządów mowy,
  • Orientacyjne badanie słuchu
  • Orientacyjne badanie mowy i języka,
    • obserwacja spontanicznego zachowania językowego
    • nazywanie prostych przedmiotów lub obrazków (np. ołówek, zegar)
    • powtarzanie słów i zdań
    • wykonywanie pisemnych poleceń (np. „Złóż ten arkusz“)

Badanie uzupełniające

w ramach podstawowej opieki zdrowotnej

  • Nie są wymagane.

Diagnostyka u specjalisty

Diagnostyka zaburzeń mowy i języka,,

  • Testy kwestionariuszowe do wczesnego wykrywania
    • standaryzowane i zwalidowane kwestionariusze dla określonych grup wiekowych
    • SBE-2-KT: Ocena mowy dwuletnich dzieci przez rodziców, krótki test dla U7
    • SBE-3-KT: Ocena mowy trzyletnich dzieci przez rodziców, krótki test
    • kwestionariusze dla rodziców do wczesnego wykrywania (ELFRA 1 i 2)
    • odpowiedzi rodziców (ELAN)
  • Nieformalne wywiady
    • przeprowadzanie nieformalnych wywiadów z dzieckiem bez walidacji
    • wykorzystanie plansz z obrazkami do opisywania
    • ocena słownictwa, wymowy, tworzenia zdań i składni
  • Standaryzowane i zwalidowane testy potwierdzające diagnozę
    • test rozwoju językowego dla dzieci w wieku od trzech do pięciu lat (SET-K 3-5)
      • do diagnozowania zaburzeń językowych
    • psycholingwistyczna analiza zaburzeń mowy u dzieci (PLAKSS)
      • do diagnozowania zaburzeń mowy
    • aktywny test słownictwa – wersja poprawiona (AWST-R)
      • do diagnozowania zaburzeń słownictwa

Dalsza diagnostyka,

  • Badanie laryngologiczne
    • badanie pod kątem przyczynowych lub predysponujących zmian organicznych
    • na przykład guzki fałdów głosowych, przerost migdałków, zaburzenia wentylacji trąbki słuchowej
  • Badanie słuchu
    • Ubytek słuchu jest najczęstszą chorobą współistniejącą.
    • Badania przesiewowe słuchu noworodków nie są wystarczająco czułe.
    • powtarzanie badania w trakcie trwania choroby
  • Badanie neurologiczne lub psychologiczne dziecka
  • Dalsza diagnostyka laboratoryjna
    • np. diagnostyka metaboliczna chorób metabolicznych
  • Badania genetyczne
    • przy podejrzeniu zespołu genetycznego
    • np. zespół Retta, zespół DiGeorge'a, zespół Angelmana, zespół Cri du Chat

Postępowanie i zalecenia

Wskazania dla skierowania do specjalisty

  • Przy podejrzeniu zaburzeń mowy i języka – skierowanie do pediatry1
  • W przypadku podejrzenia zaburzeń motorycznych, psychicznych lub całościowych zaburzeń rozwoju bądź podstawowej choroby neuropsychiatrycznej – w razie potrzeby skierowanie do psychiatry dzieci i młodzieży lub neuropediatry

Ogólne informacje o leczeniu

  • Leczenie zależy od rodzaju i nasilenia zaburzeń mowy i języka.1
  • Wiele łagodnych deficytów ma charakter fizjologiczny podczas rozwoju językowego w dzieciństwie i nie wymaga terapii.1
    • np. niektóre postacie dyslalii do około 4 roku życia
    • od wieku szkolnego większa potrzeba terapii ze względu na ryzyko trwałego zaburzenia
  • W przypadku specyficznych zaburzeń rozwoju językowego priorytetem jest terapia mowy i języka.,
  • Leczenie chorób współistniejących
    • Jest to szczególnie ważne w przypadku zaburzeń rozwoju mowy w kontekście chorób współistniejących.
    • audiologiczne leczenie w przypadku zaburzeń słuchu
    • leczenie neuropediatryczne, np. w przypadku wczesnodziecięcego uszkodzenia mózgu
    • leczenie psychiatryczne dzieci i młodzieży z powodu współistniejących zaburzeń psychicznych
    • uzupełniająca terapia mowy i języka w dalszym przebiegu leczenia
  • Poradnictwo i szkolenia dla opiekunów
    • wzrost akceptacji („compliance“)
    • porady dotyczące swobodnego używania języka w życiu codziennym
    • zalecenie, aby nie tematyzować „niepoprawnych“ wypowiedzi, ale oferować powtórzenie w poprawnej formie
      • Nie należy nadmiernie uświadamiać dziecku błędów.
    • unikanie częstych zmian języka w przypadku wielojęzyczności w rodzinie
  • W niektórych przypadkach dostosowanie warunków środowiskowych i/lub specjalne wsparcie edukacyjne

Terapia mowy i języka1

  • Główne cele terapii powinny być dobierane indywidualnie.
    • np. poprawa mowy i umiejętności językowych do czasu rozpoczęcia przez dziecko nauki w szkole
  • Terapia logopedyczna zazwyczaj jako terapia indywidualna
    • dowody na skuteczność w zaburzeniach wymowy, zaburzeniach rozwoju języka ekspresyjnego (zaburzenia słownictwa) i jąkaniu3
  • Początek i intensywność terapii zależą od stopnia nasilenia zaburzenia.
    • w przypadku łagodnych zaburzeń – regularne leczenie (zwykle raz w tygodniu) i sesje doradcze dla rodziców
    • w przypadku poważnych zaburzeń – wczesna i intensywna terapia logopedyczna oraz sesje doradcze dla rodziców
    • w przypadku dużych potrzeb w zakresie wsparcia i chorób współistniejących – tymczasowe umieszczenie w przedszkolach logopedycznych lub ośrodkach opieki dziennej, jeśli to konieczne
  • Istnieje wiele dostępnych metod leczenia w zależności od poziomu językowego, który ma być ćwiczony.

Informacje dla pacjentów

Informacje dla pacjentów w Deximed

Quellen

Literatur

  1. Reilly S, McKean C, Morgan A, Wake M. Identifying and managing common childhood language and speech impairments. BMJ. 2015;350:h2318. Published 2015 May 14. doi:10.1136/bmj.h2318 doi.org
  2. Morgan AT, Vogel AP. Intervention for dysarthria associated with acquired brain injury in children and adolescents. Cochrane Database Syst Rev. 2008;2008(3):CD006279. Published 2008 Jul 16. oi:10.1002/14651858.CD006279.pub2 doi.org
  3. Law J, Garrett Z, Nye C. Speech and language therapy interventions for children with primary speech and language delay or disorder. Cochrane Database Syst Rev. 2003;2003(3):CD004110. doi:10.1002/14651858.CD004110 doi.org

Autor

  • Jonas Klaus, lekarz rezydent, neurologia, Hamburg
F80; F800; F801; F802; F803; F808; F809; F98; F985; F986; R47; R470; R471; R478
Zaburzenia czynnościowe narządów mowy Opóźniony rozwój mowy Niewystarczający rozwój mowy Zdolność mówienia Niepełne zdania Niski zasób słownictwa Trudności w wyszukiwaniu słów Zaburzenia płynności czytania Trudności w czytaniu i ortografii Dysfonia Zaburzenia słuchu Jąkanie Zespół Pierre'a Robina Rozszczep wargi, szczęki i podniebienia Ocena językowa Zaburzenia rozwoju mowy Opóźnienie rozwoju mowy ORM ZRM Fonetyka Fonologia Składnia Słownictwo Rozumienie mowy Dysgramatyzm Zaburzenia fonetyczne Dyslalia Zacinanie się Zaburzenia fonologiczne Dysfunkcja ustno-twarzowa Nosowanie Rynofonia Dysfonia Dysphonia Rhinophonia Jąkanie Balbuties Giełkot Zaburzenia głosu Mutyzm Zaburzenia wymowy Zaburzenia artykulacji Rodzinny typ zaburzeń mowy Zespół Landaua-Kleffnera Zaburzenia komunikacji Dysfonia hiperfunkcjonalna SLI ZRM Dysgramatyzm Dyslalia Szeplenienie Zacinanie się Sygmatyzm Seplenienie Neurogenne zaburzenia mowy
Zaburzenia mowy i języka u dzieci
document-symptom document-nav document-tools document-theme
Wyróżnia się zaburzenia językowe, zaburzenia mowy, zaburzenia głosu i zaburzenia płynności mowy.1 Zaburzenia językowe zaburzenia ekspresji lub rozumienia mowy (np. semantyki, składni, morfologii, fonologii)
Medibas Polska (staging)
Zaburzenia mowy u dzieci
/link/5d1c6d2598a749f99f6dc22e27e947e1.aspx
/link/5d1c6d2598a749f99f6dc22e27e947e1.aspx
zaburzenia-mowy-u-dzieci
SiteProfessional
Zaburzenia mowy u dzieci
K.Reinhardt@gesinform.de
Ka.Reinhardt@gesinformkardymowicz@bonnierhealthcare.depl
pl
pl
pl