Compare with  
Legend:
inserted text deleted text

Tiki i zespół Tourette'a

Streszczenie

  • Definicja:  Zaburzenia rozwojowe trwające dłużej niż 1 rok. Głównymi objawami są tiki ruchowe i/lub głosowe (= mimowolne ruchy lub wokalizacje).
  • Częstość występowania:  Przejściowe tiki są normalne i obserwuje się je u 15–25% wszystkich dzieci. Zespół Tourette'a wykazuje częstość występowania na poziomie ok. 1% w grupie wiekowej 5–18  lat. Chłopcy chorują od 3 do 4 razy częściej niż dziewczynki.
  • Wyniki:  Mimowolne tiki ruchowe lub wokalne, badanie neurologiczne bez wykrycia jakiejkolwiek patologii.
  • Diagnostyka:  Szczegółowy wywiad lekarski; badanie lekarskie i neurologiczne w celu wykluczenia innych przyczyn. Badania dodatkowe (np. skale objawów) mogą być przeprowadzane przez psychiatrów dzieci i młodzieży.
  • Leczenie:  Tików nie można wyleczyć za pomocą terapii. W wielu przypadkach wystarczającym leczeniem jest szczegółowe wyjaśnienie (psychoedukacja); w ciężkich przypadkach można rozważyć leczenie farmakologiczne.

informacje ogólne

Definicja

  • Tiki dzieli się według ich jakości na ruchowe i wokalne oraz według ich złożoności na proste i złożone.
  • Tiki ruchowe to mimowolne, nagłe, nierytmiczne ruchy, które różnią się rodzajem, intensywnością, częstością występowania i lokalizacją w czasie i nie są celowe.
    • Najczęściej występują one na twarzy i głowie (np. mruganie oczami, kiwanie głową).
    • W szczególności w ciężkich postaciach występują złożone tiki ruchowe obejmujące liczne grupy mięśni lub pozornie celowe ruchy (np. obracanie się w kółko, skakanie).
    • Szczególnymi formami złożonych tików ruchowych są kopropraksja (mimowolne, nieprzyzwoite gesty, takie jak wystawianie języka) i echopraksja (automatyczne naśladowanie czynności).
  • Tiki wokalne charakteryzują się mimowolnym wydawaniem dźwięków i odgłosów (często odchrząkiwanie i pociąganie nosem, rzadziej głośne krzyki).
    • Za złożone tiki wokalne uważa się koprolalię (wypowiadanie nieprzyzwoitych słów), echolalię (powtarzanie słów drugiej osoby) i palilalię (powtarzanie własnych słów). 
  • Zespół Tourette'a jest definiowany przez obecność wielu tików ruchowych i co najmniej jednego tiku głosowego.
  • Zaburzenie została po raz pierwszy opisane przez francuskiego neurologa Georges'a Gilles'a de la Tourette'a w 1885 roku.

częstość występowania

  • Tiki
    • Tymczasowe tiki są normalne i występują u 15–25% wszystkich dzieci1.
  • zespół Tourette'a
    • Częstość występowania w większości krajów wynosi około 1% w grupie wiekowej 5–18 lat.
    • Zaburzenie występuje około 3 do 4 razy częściej u chłopców niż u dziewcząt2.

Etiologia i patogeneza

  • Zaburzenie zaczyna się w dzieciństwie. 
  • Jest to prawdopodobnie zaburzenie ze zmianami biologicznymi, genetycznymi i odchyleniami od normy częściowo wykrywalnymi za pomocą diagnostyki obrazowej3.
  • Dziedziczenie
    • Udowodniono istnienie komponentu genetycznego, ale dokładny sposób dziedziczenia nie został wyjaśniony4.
    • Bliźnięta jednojajowe mają wysoki wskaźnik zgodności wynoszący 89–94%.
    • Komponent genetyczny jest prawdopodobnie złożony i dotyczy kilku genów i lokalizacji genów.
    • Pojedynczy gen nie został jeszcze zidentyfikowany5.
  • Neurobiologiczne zaburzenie rozwojowe
    • Wydaje się, że genetyczna predyspozycja do tików wynika ze zmian w jądrach podstawnych, szczególnie w jądrze ogoniastym, które jest mniejsze i wykazuje zmiany komórkowe u pacjentów z zespołem Tourette'a.
    • Grupowe badania RM wykazują również zmiany objętości w kilku innych obszarach, takich jak kora przedczołowa, hipokamp, ciało migdałowate i ciało modzelowate.
    • Zmiany w obszarach innych niż jądra podstawne i związek z objawami mogą wskazywać, że mózg przechodzi zmiany kompensacyjne, aby lepiej tłumić tiki.
    • Zaangażowane są szlaki dopaminergiczne w czołowych i podkorowych częściach mózgu.
    • O ile wcześniej powszechny był sposób myślenia bardziej lokalizujący zjawisko, zakładający, że zespół Tourette'a powstaje w wyniku uszkodzenia lub istnienia dywergencyjnego obszaru w mózgu, obecnie stopniowo uznaje się, że u pacjentów z zespołem Tourette'a zaburzona jest globalna funkcja korowo-podkorowych szlaków neuronalnych6.
  • Zdolności intelektualne
    • Normalne u dzieci z zaburzeniem; jednak nieprawidłowości neuropsychologiczne, takie jak dysgrafia, dysleksja, trudności w uczeniu się lub zaburzenia integracji wzrokowo-ruchowej mogą oznaczać trudności w uczeniu się7.
  • Konsekwencje
    • Tiki i inne zaburzenia współistniejące mogą prowadzić do słabych ocen i być przyczyną stosowania działań dyscyplinarnych w szkole.
    • Ryzyko izolacji społecznej, niska samoocena z powodu objawów

patofizjologii

  • Tiki i zaburzenia współistniejące ulegają poprawie po zastosowaniu selektywnych inhibitorów wychwytu zwrotnego serotoniny (SSRI) i antagonistów dopaminy, co sugeruje, że czynniki dopaminergiczne i serotoninergiczne odgrywają rolę w patofizjologii zespołu Tourette'a.
  • Wysoka gęstość neuronów dopaminergicznych i serotoninergicznych w prążkowiu oraz występowanie tików w innych zaburzeniach z dysfunkcją prążkowia sugerują, że zespół Tourette'a jest zaburzeniem jąder podstawnych.
  • Doniesienia o poprawie po stymulacji gałki bladej lub wzgórza w głębi mózgu również potwierdzają tę teorię8 — tak samo jak dane wynikające z diagnostyki obrazowej.

ICD-10 

  • F95.2 Zespół tików głosowych i ruchowych [Gilles’a de la Tourette]
  • F95 Tiki
    • F95.0 Tiki przemijające
    • F95.1 Przewlekłe tiki ruchowe lub głosowe
    • F95.8 Inne tiki
    • F95.9 Tiki, nieokreślone

diagnostyka

Kryteria diagnostyczne9

  • zespół Tourette'a
    • występowanie wielu tików ruchowych i co najmniej jednego tiku głosowego
    • Częstotliwość tików może się zwiększać lub zmniejszać w przebiegu zaburzenia.
    • czas trwania zaburzenia co najmniej 1 rok
    • początek choroby przed 18 rokiem życia
    • Należy wykluczyć inne przyczyny.
  • Tiki przemijające
    • pojedyncze lub wielokrotne tiki ruchowe lub wokalne trwające dłużej niż 4 tygodnie i krócej niż 12 miesięcy
    • początek choroby przed 18 rokiem życia
  • Przewlekłe tiki ruchowe lub głosowe
    • pojedyncze lub wielokrotne tiki ruchowe lub wokalne, ale nie oba jednocześnie, przez co najmniej 1 rok
    • początek choroby przed 18 rokiem życia 
    • Należy wykluczyć inne przyczyny.

Różicowanie

  • Inne zaburzenia z ruchami mimowolnymi (zespoły dyskinetyczne) 
  • Pląsawica Sydenhama
    • Mimowolne ruchy, które przechodzą z jednej części ciała do drugiej w przypadkowy i nieprzewidywalny sposób, podczas gdy zespół Tourette'a składa się ze stałej liczby określonych tików lub schematów tików, które powtarzają się w przewidywalny i stereotypowy sposób.
  • Pozakaźne procesy autoimmunologiczne
    • możliwe czynniki wywołujące tymczasowe tiki spowodowane zaburzeniem autoimmunologicznym: choroby zakaźne związane z paciorkowcami (zapalenie ucha środkowego, zapalenie migdałków, płonica) = zespół PANDAS (ang. pediatric autoimmune neuropsychiatric disorders associated with streptococcal infections = pediatryczne autoimmunologiczne zaburzenia neuropsychiatryczne związane z zakażeniem paciorkowcami)10
  • Dysocjacyjne zaburzenia ruchu
  • Dystonia
    • Jest to uporczywy skurcz mięśni, który prowadzi do nieprawidłowej postawy. Skurcz można usunąć za pomocą sztuczki sensorycznej, lub dotykając dotkniętej lub sąsiedniej części ciała.
  • miokloniami
    • szybsze, nagłe, mimowolne skurcze mięśni
  • Jeśli tiki wystąpią po 18. roku życia, należy rozważyć rzadsze przyczyny: tiki polekowe, choroba Wilsona.

Wywiad lekarski

  • Tiki to mimowolne lub niby-wolicjonalne, nagłe, krótkie, przerywane, powtarzające się ruchy (motoryczne) lub dźwięki (głosowe), które dzielą się na proste i złożone11.
  • Poprawę można osiągnąć poprzez skupienie się i odwrócenie uwagi. Mogą one nasilać się pod wpływem stresu, zmęczenia lub pobudzenia.
  • Długotrwałe tłumienie tików może prowadzić do wzrostu napięcia, co może powodować jeszcze bardziej dramatyczne tiki lub serie tików.
  • Wystąpienie tików często poprzedza poczucie przymusu.
  • Koprolalia
    • Przeklinanie jako tik
    • Chociaż koprolalia jest uważana za typowy objaw zespołu Tourette'a, występuje tylko w około 10% przypadków tego zespołu, zwykle w późniejszych latach młodzieńczych.
    • W przeciwieństwie do normalnego przeklinania, koprolalia jest postrzegana jako niemożliwa do stłumienia i zwykle występuje w nieodpowiednich sytuacjach.
  • Więcej informacji można znaleźć w sekcji Badanie przedmiotowe.

Rozwój zaburzenia

  • Objawy często zaczynają się od tików twarzy, np. mrugania oczami lub grymasowania, które mogą stopniowo rozprzestrzeniać się z twarzy na resztę ciała (rozprzestrzenianie się czaszkowo-ogonowe).
  • Zaburzenie rozpoczyna się około 5.–6. roku życia, choć możliwy jest również wcześniejszy początek.
  • Tiki głosowe często pojawiają się kilka lat później niż tiki ruchowe.
  • Z reguły tiki osiągają maksimum w wieku od 8 do 12 lat, po czym następuje powolna poprawa.
  • W zależności od badania, w przebiegu długoterminowym u 59–85% osób dotkniętych zaburzeniem zaobserwowano cofanie się objawów po okresie dojrzewania12
  • Nie jest jasne, które czynniki decydują o tym, że tiki utrzymują się lub ustępują w wieku dorosłym.

Rozwój i charakterystyka objawów

  • rozwoju objawów
    • Tiki mogą być tłumione przez krótki czas, np. podczas badania lekarskiego.
    • Nie wszyscy rodzice/młodzi ludzie rozumieją w pełni pojęcie „tik”. Dlatego ważne jest, aby w trakcie badania aktywnie pytać o mimowolne drgania mięśni i/lub dźwięki i najlepiej kazać je sobie zademonstrować.
    • aktualne objawy
      • W jakim stopniu objawy przeszkadzają dziecku w korzystaniu z posiadanych umiejętności w kontaktach z rodziną, w szkole/pracy i w kontaktach z przyjaciółmi?
      • Czy dziecko/nastolatek postrzega swoje objawy jako stresujące?
    • Czy występują inne objawy, takie jak zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne i/lub zaburzenia zachowania?
    • Czy występują inne objawy w postaci zespołu deficytu uwagi i/lub trudności w nauce?
    • Czy występują inne objawy w postaci smutku/depresji?
  • czynniki wyzwalające
    • Wiele dzieci doświadcza pogorszenia tików w sytuacjach stresowych, ale pogorszenie możliwe jest również w stanie odprężenia. Zasadne może być zatem ustalenie, czy dziecko reaguje na określone sytuacje nasileniem tików (indywidualne czynniki wyzwalające).
  • wywiad dotyczący rozwoju
    • Jakie zasoby i mocne strony ma dziecko?
  • Wcześniejsze zaburzenia?
  • Czy w rodzinie występują podobne zaburzenia i ewentualnie inne zaburzenia rozwojowe?

Współistniejące choroby psychiczne

  • Ponad połowa dzieci z zespołem Tourette'a ma również na zaburzenie psychiczne lub zaburzenie rozwojowe, często ADHD (głównie chłopcy) lub zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne (głównie dziewczynki) 3.
  • ADHD
  • Objawy zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych
    • U dzieci z zespołem Tourette'a i zaburzeniami obsesyjno-kompulsyjnymi objawy OCD pojawiają się średnio dwa lata później niż tiki.
  • Autyzm i zaburzenia rozwoju psychicznego
    • Tiki często występują u dzieci z autyzmem oraz u dzieci z zaburzeniami rozwoju psychicznego. Czasami odróżnienie stereotypii ruchowej od tików może być trudne.
    • I odwrotnie, dzieci z zespołem Tourette'a mogą wykazywać cechy autystyczne lub wykazywać współistniejące zaburzenia ze spektrum autyzmu. Zazwyczaj jest to zespół Aspergera lub autyzm wysokofunkcjonujący.
  • depresji
    • Depresja może występować jako zaburzenie towarzyszące zespołowi Tourette'a, ale czasami pojawia się również w ramach leczenia farmakologicznego tików (w ramach leczenia lekami przeciwpsychotycznymi).
  • Stany lękowe

Badanie przedmiotowe

Różne rodzaje tików

  • Proste tiki ruchowe
    • mruganie, marszczenie nosa, odrzucanie głowy do tyłu, podnoszenie ramion i grymasy
    • Zwykle dotyczy to pojedynczego mięśnia lub grupy mięśni w postaci krótkotrwałego (klonicznego), nieznacznie przedłużonego (dystonicznego) lub utrzymującego się skurczu izometrycznego (tonicznego).
    • Takie tiki mogą być łatwo zamaskowane jako ruchy wolicjonalne i często pozostają niezauważone.
  • Złożone tiki ruchowe
    • Są to nieco bardziej skoordynowane ruchy, które przypominają normalne funkcje motoryczne.
    • Często pojawiają się one bez kontekstu lub w nieodpowiednich sytuacjach i przyciągają uwagę, ponieważ są przesadzone, gwałtowne i powtarzane.
    • Może to być skakanie, bieganie, kompulsyjne dotykanie własnego lub cudzego ciała lub plucie.
    • Kopropraksja (mimowolne, obsceniczne gesty, takie jak wystawianie języka, ruchy masturbacyjne) i echopraksja (naśladowanie czynności) są postrzegane jako szczególnie stresujące.
  • Proste tiki wokalne
    • Często są to bezsensowne wypowiedzi lub odgłosy, które pacjenci starają się ukryć.
    • odchrząkiwanie, kaszel, pociąganie nosem, mlaskanie, chrząkanie, gwizdy, krzyk
  • Złożone tiki wokalne
    • słowa i zdania
    • Może to być powtarzanie określonych, w niektórych przypadkach społecznie nieakceptowanych, często nieprzyzwoitych słów (koprolalia, występuje u 15% pacjentów13) albo powtarzanie dźwięków lub słów (palilalia).

Badanie pod kątem somatycznym

  • Badanie przedmiotowe i neurologiczne
    • wykluczenie ogniskowych ubytków neurologicznych
    • do wykluczenia w kontekście diagnostyki różnicowej
    • Przed rozpoczęciem leczenia farmakologicznego należy zawsze wykonać EKG.

Diagnostyka u specjalisty

  • Przez psychiatrów dziecięcych i młodzieżowych lub pediatrów, w razie potrzeby badanie interdyscyplinarne (pedagog, psycholog)
    • Globalna Skala Nasilenia Tików Yale (YGTSS) lub porównywalna ocena
    • badanie przez psychologa szkolnego, w tym test gotowości szkolnej
    • badanie neuropsychologiczne (w razie potrzeby)
  • Wykorzystanie diagnostyki obrazowej
    • nie stosować rutynowo cRM ani EEG
    • Obrazowanie jest wymagane w przypadku deficytów neurologicznych lub podejrzenia objawowych tików.

Wskazania dla skierowania do specjalisty

  • W przypadku zaburzeń, które na podstawie ogólnego badania lekarskiego wydają się zbyt skomplikowane i złożone w odniesieniu do diagnostyki i leczenia.
  • Jeśli konieczne jest podanie leków.
  • W przypadku złożonych trudności w nauce i problemów behawioralnych

Leczenia

Cele terapii

  • Rzeczowa informacja o zaburzeniu w celu uniknięcia poczucia winy u pacjenta i rodziców
  • Szczegółowe omówienie z dzieckiem i rodzicami nieszkodliwości zaburzenia i stosunkowo dobrych rokowań
  • Praca nad emocjonalnymi reakcjami na zaburzenia czynnościowe
  • Wyjaśnienie strategii radzenia sobie, aby dziecko mogło uzyskać kontrolę nad objawami i poczucie autonomii.
  • Zapobieganie wtórnym problemom psychiatrycznym w postaci niskiej samooceny, izolacji społecznej itp.
  • W wyjątkowych przypadkach można spróbować osłabić objawy za pomocą leków lub zabiegu chirurgicznego.

Ogólne informacje o leczeniu

  • Nie istnieje terapia lecznicza. W wielu przypadkach jako leczenie wystarczy szczegółowa edukacja (psychoedukacja) dziecka i środowiska14.
    • Często intensywność tików zmniejsza się po otrzymaniu przez dziecko rozpoznania, ponieważ zmniejsza się poziom stresu.
  • Postawa wyczekująca
    • Przed ew. terapią medyczną ważne jest określenie objawów, wahań, zmienności i intensywności oraz obserwowanie ich przez kilka miesięcy.
  • Współpraca
    • Ważne jest, aby przed podjęciem decyzji o leczeniu i czasie trwania terapii współpracować nie tylko z rodzicami, ale także z dzieckiem, aby określić poziom obciążenia doświadczanego z powodu objawów.
    • Omawianie stresu w codziennym życiu, bólu mięśni spowodowanego częstymi tikami, problemów społecznych z przyjaciółmi i kolegami z klasy itp.
    • W przypadku poważnych objawów lekarze i rodzice powinni współpracować ze szkołą i/lub psychologami szkolnymi.
      • Odpowiednie środki postępowania w codziennym życiu szkolnym mogą zmniejszyć objawy (małe przerwy, możliwość „pozwolenia tikom na ukazanie się” itp.).
  • Leki;
    • Są przydatne tylko w wyjątkowych przypadkach, np. przy ogromnym stresie psychicznym lub poważnym upośledzeniu czynnościowym z powodu tików3.
    • Żaden lek nie ma przewidywalnego i jednoznacznie dobrego działania u dzieci z tikami. W większości badań osiągnięto zmniejszenie nasilenia zaburzenia jedynie o 30%15.
    • Istnieje tylko kilka badań o wystarczającej jakości.
    • kannabinoidy
      • Istnieją przesłanki z dwóch małych randomizowanych badań kontrolowanych z udziałem łącznie 36 pacjentów, że THC (zobacz artykuł Leki zawierające kannabinoidy) może być skuteczny w leczeniu zespołu Tourette'a. Wyniki te są wstępne i wymagają weryfikacji w odpowiednich badaniach.
  • Leczenie chirurgiczne
    • W ciężkich przypadkach próbowano głębokiej stymulacji mózgu, ale wyniki nie są jednoznaczne. Jak dotąd głęboka stymulacja mózgu nie jest stosowana rutynowo16.
  • Terapia poznawczo-behawioralna 
  • W cięższych przypadkach leczenie powinno być zindywidualizowane i interdyscyplinarne.

Zalecenia dla pacjentek

  • Informowanie rodziny, nauczycieli, kolegów z klasy i innych pracowników szkoły może sprawić, że dziecko z zespołem Tourette'a będzie lepiej akceptowane przez otoczenie.
  • Bez takich informacji istnieje wysokie ryzyko, że dziecku będzie się dokuczać, będzie wyśmiewane, karane lub proszone, „by przestało”.

Leczenie farmakologiczne

  • W przypadku szczególnie ciężkich przebiegów lub niewystarczającej odpowiedzi na terapie nielekowe 
  • Wybór leku zależy od tego, które objawy są najbardziej ograniczające dla pacjenta (np. tiki albo dodatkowe dolegliwości, takie jak trudności z koncentracją, kompulsje itp.).
  • Niektórzy pacjenci wymagają objawowego leczenia farmakologicznego tików przez lata, podczas gdy inni wymagają leczenia tylko w ważnych etapach życia lub w sytuacjach społecznie problematycznych (np. w przypadku prześladowania w klasie lub gdy młodzi ludzie mają wziąć zagrać w szkolnym przedstawieniu teatralnym itp.). Ważne jest, aby dowiedzieć się, czego chcą i potrzebują dane osoby.
  • Leczenie farmakologiczne powinno być zawsze rozpoczynane przez odpowiednich specjalistów lub w ścisłej współpracy z nimi.
  • Wszystkie terapie rozpoczynają się od najniższej możliwej dawki. Przy powolnym zwiększaniu dawki występuje mniej reakcji niepożądanych i łatwiej jest znaleźć optymalną dawkę.
  • Żaden lek stosowany w leczeniu tików nie jest pozbawiony reakcji niepożądanych.

Stosowane leki

  • Antagonisty dopaminy są nadal uważane za najskuteczniejszą farmakologiczną terapię tików17.
  • rysperydonu
    • uważany w ostatnim czasie za dobry wybór do terapii pierwszego rzutu w leczeniu tików18
    • rozpocząć od 0,5 mg wieczorem, dla młodszych dzieci początkowo 0,25 mg
    • Możliwe zwiększenie dawki tygodniowo o 0,25–0,5 mg/dobę
    • w razie możliwości nie przekraczać dziennej dawki 2–3 mg/dobę
    • ryzyko przyrostu masy ciała, ew. zaoferować doradztwo żywieniowe
  • klonidyną
    • agonista receptora alfa-2 adrenergicznego
    • Efekt tłumienia tików wydaje się być raczej niski w porównaniu z innymi preparatami.
    • reakcje niepożądane: zmęczenie, suchość w ustach i drażliwość 
  • arypiprazol
    • początkowa dawka 2,5 mg/dobę
    • W badaniach zaobserwowano szybką poprawę tików w ciągu kilku dni.
  • Pimozyd
    • mniej widoczne pozapiramidowe reakcje niepożądane niż w przypadku haloperidolu
    • wysokie ryzyko kardiotoksyczności, wydłużenie odstępu QTc, złośliwe zaburzenia rytmu serca jako reakcje niepożądane; wysokie ryzyko interakcji
    • Ze względu na lepiej tolerowane alternatywy należy zrezygnować ze stosowania.
  • Tiapryd
    • Lek jest antagonistą dopaminy, który w szczególności hamuje receptory dopaminy-2 w układzie mezolimbicznym, dzięki czemu nie wywołuje psychoz ani depresji.
    • początkowo 2–5–10 mg/kg masy ciała, zwiększać co tydzień 
    • ze względu na krótki okres półtrwania podawanie 3 x/dobę
    • Jeśli to możliwe, w okresie dojrzewania nie należy przekraczać dziennej dawki 300 mg.
    • bardzo niewielkie reakcje niepożądane; początkowo zmęczenie i możliwy zwiększony apetyt; nasilenie tików przy nagłym odstawieniu
    • rzadkie reakcje niepożądane: brak miesiączki, mlekotok, niewielki spadek ciśnienia tętniczego, sztywność mięśni w okolicy ramion/szyi
    • Do tej pory przeprowadzono tylko kilka kontrolowanych badań klinicznych. Jedno badanie wykazało wyraźne zmniejszenie tików u wybranych 27 pacjentów. W innym starszym badaniu z udziałem 50 pacjentów 42% wykazało znaczną poprawę objawów19.
  • haloperydol
    • Ma dobrze udokumentowane działanie przeciw tikom, ale obecnie jest stosowany bardzo rzadko ze względu na częste reakcje niepożądane u dzieci (m.in. zmęczenie, ryzyko wystąpienia objawów pozapiramidowych).
  • Reakcje niepożądane antagonistów dopaminy
    • Leki te mogą wywoływać ostre reakcje dystoniczne, dystoniczny zwrot gałek ocznych, nieruchomą szczękę, kręcz szyi i opistotonus. W zależności od preparatu, wysokie ryzyko przyrostu masy ciała i wydłużenia czasu trwania odstępu QTc, dlatego należy wybrać najniższą możliwą dawkę jako dawkę podtrzymującą. 
    • Ostre dystonie występują głównie na początku leczenia19.

Inne formy leczenia

  • Leki stosowane w leczeniu dodatkowych dolegliwości/zaburzeń współistniejących
    • Należy zapoznać się z odpowiednimi rozdziałami dotyczącymi leczenia np. myśli obsesyjnych, kompulsji (OCD), zaburzenia hiperkinetycznego itp.
    • U pacjentów z zaburzeniami tikowymi możliwe jest leczenie współistniejących zaburzeń hiperkinetycznych/ADHD za pomocą leków pobudzających ośrodkowy układ nerwowy.
      • Istnieją pewne dowody na to, że atomoksetyna i metylofenidat mogą mieć działanie łagodzące objawy20.
  • Indywidualne strategie relaksacji i radzenia sobie w codziennym życiu21
  • Psychoterapia w celu przepracowania wtórnych problemów emocjonalnych związanych z zaburzeniem
  • Psychoterapia rodzinna z elementami psychoedukacyjnymi ułatwiająca osobom bliskim pacjenta radzenie sobie z zaburzeniem.
  • terapia behawioralna
    • W jednym z badań stwierdzono, że 8 sesji w ciągu 10 tygodni doprowadziło do zmniejszenia objawów u 51% pacjentów. W grupie kontrolnej 30% pacjentów wykazało zmniejszenie objawów22.
    • W innym badaniu stwierdzono, że terapia behawioralna jest bezpiecznym i skutecznym sposobem leczenia dorosłych z zespołem Tourette'a23.
    • Najlepiej udokumentowaną nielekową formą terapii pacjentów z zespołem Tourette'a jest trening odwracania nawyków (ang. Habit Reversal Training — HRT).
  • Wstrzyknięcie toksyny botulinowej?
    • Jest wstrzykiwana bezpośrednio do dotkniętych mięśni w przypadku izolowanych tików, np. w grupy mięśni szyi/twarzy lub przy tikach głosowych.
    • Efekt został udokumentowany w kilku badaniach na osobach dorosłych. Badanie kontrolowane placebo wykazało 40-procentową poprawę w porównaniu z placebo24.
    • Reakcje niepożądane mogą obejmować ból w miejscu wstrzyknięcia i problemy z głosem po wstrzyknięciu do strun głosowych.
  • Leczenie chirurgiczne: „głęboka stymulacja mózgu” obustronnie w gałkę bladą16
    • Wszczepiany jest „stymulator mózgu”, który wysyła impulsy do określonych części mózgu.
    • Terapia jest nadal testowana i jak dotąd była prowadzona tylko u dorosłych opornych na leczenie.
    • Wydaje się zmniejszać nasilenie tików.
    • Wiąże się z potencjalnie poważnymi reakcjami niepożądanymi, takimi jak zakażenia, przejście do fazy hipomanii lub manii25 i znacznym pogorszeniem stanu po zaprzestaniu stymulacji.

Przebieg, powikłania i rokowanie

przebieg

  • Tiki osiągają maksimum w okresie dojrzewania, a następnie w większości przypadków słabną. W zależności od badania, w przebiegu długoterminowym zaobserwowano osłabienie objawów u 59–85% pacjentów12.
  • Tiki i ich zakres zwykle się różnią (są dobre i złe okresy).
  • Zaburzenia uwagi i koncentracji, potencjalnie z hiperaktywnością mogą wystąpić jeszcze przed tikami.
  • Objawy często nasilają się w okresie dojrzewania, dlatego dziecko jest w tej fazie jeszcze bardziej podatne na zagrożenia w zakresie samooceny i zachowania.

Rokowania

  • Do tej pory przeprowadzono tylko kilka długoterminowych badań kontrolnych. Zaburzenie może trwać całe życie, ale w większości przypadków w wieku dorosłym utrzymują się tylko minimalne objawy12
  • Rokowanie zależy przede wszystkim od tego, w jakim stopniu dzieci/młodzież są w stanie utrzymać pozytywny obraz siebie i zaprzyjaźnić się z rówieśnikami.
    • Stopień dodatkowych objawów/zaburzeń współistniejących w postaci trudności z koncentracją i zachowaniem/agresji ma znaczenie dla rokowania.

informacje dla pacjentów

O czym należy poinformować pacjenta?

  • W łagodnych przypadkach leczenie polega na dokładnym poinformowaniu dziecka, rodziny i szkoły/przedszkola o zaburzeniu.
  • Ważne jest, aby wyjaśnić, że stan jest „niegroźny”, a objawy mają charakter „mimowolny” i przypomnieć, że naleganie, skupianie się na tikach, karcenie i karanie pogorszy objawy.

Informacje dla pacjentów w Deximed

Quellen

Literatur

  1. Robertson MM. Diagnosing Tourette syndrome. Is it a common disorder? J Psychosom Res 2003; 55: 3-6. PubMed
  2. Hirtz D, Thurman DJ, Gwinn-Hardy K, Mohamed M, Chaudhuri AR, Zalutsky R. How common are the "common" neurologic disorders? Neurology 2007; 68: 326-37. pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  3. Kenney C, Kuo S-H, Jimenez-Shahed J. Tourette's syndrome. Am Fam Physician 2008; 77: 651-8. PubMed
  4. Pauls, DL, An update on the genetics of Gilles de la Tourette syndrome. J Psychosom Res 2003; 55(1): 7-12. PubMed
  5. Robertson MM. The Gilles De La Tourette syndrom: the current status. Arch Dis Child Educ Pract Ed 2012; 97: 166-75. PubMed
  6. Plessen, KJ, JM Royal, BS Peterson, Neuroimaging of tic disorders with co-existing attention-deficit/hyperactivity disorder. Eur Child Adolesc Psychiatry 2007; 16 Suppl 1: 60-70. www.ncbi.nlm.nih.gov
  7. Como PG. Neuropsychological function in Tourette syndrome. Adv Neurol 2001; 85: 103-11. PubMed
  8. Shahed J, Poysky J, Kenney C, Simpson R, Jankovic J. GPi deep brain stimulation for Tourette syndrome improves tics and psychiatric comorbidities. Neurology 2007; 68: 159-60. pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  9. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th edition. DSM-V. Arlington, VA.: American Psychiatric Association; 2013.
  10. Orphanet: PANDAS. Zuletzt aufgerufen am 28.10.2019. www.orpha.net
  11. Jankovic J. Tourette's syndrome. N Engl J Med 2001; 345: 1184-92. PubMed
  12. Hassan N, Cavanna AE. The prognosis of Tourette syndrome: implications for clinical practice. Funct Neurol. 2012; 27(1): 23-27. pmid:22687163 PubMed
  13. Freeman RD, Fast DK, Burd L, Kerbeshian J, Robertson MM, Sandor P. An international perspective on Tourette syndrome: selected findings from 3500 individuals in 22 countries. Dev Med Child Neurol 2000; 42: 436-47. PubMed
  14. Leckman JF. Tourette's syndrome. Lancet 2002; 360: 1577-86. PubMed
  15. Sandor P. Pharmacological management of tics in patients with TS. J Psychosom Res 2003; 55: 41-8. PubMed
  16. Schrock LE, Mink JW, Woods DW, et al. Tourette syndrome deep brain stimulation: A review and updated recommendations. Mov Disord 2014. pmid:25476818 PubMed
  17. Scahill L, Erenberg G, Berlin CM Jr, et al. Contemporary assessment and pharmacotherapy of Tourette syndrome. NeuroRx 2006; 3: 192-206. PubMed
  18. Bruun RD, Budman CL. Risperidone as a treatment for Tourette's syndrome. J Clin Psychiatry 1996; 57: 29-31. PubMed
  19. Dressler D, Benecke R. Diagnosis and management of acute movement disorders. J Neurol 2005; 252: 1299-1306. PubMed
  20. Rizzo R, Gulisano M, Calì PV, et al. Tourette Syndrome and comorbid ADHD: current pharmacological treatment options. Eur J Paediatr Neurol. 2013 Sep;17(5):421-8. doi: 10.1016/j.ejpn.2013.01.005. DOI
  21. Piacentini J, Chang S. Behavioral treatments for Tourette syndrome and tic disorders: state of the art. Adv Neurol 2001; 85: 319-31. PubMed
  22. Piacentini J, Woods DW, Schahill L, et al. Behaviour therapy for children with Tourette disorder: a randomized controlled trial. JAMA 2010; 303: 1929-37. pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  23. Wilhelm S, Peterson AL, Piacentini J, et al. Randomized trial of behavior therapy for adults with tourette syndrome. Arch Gen Psychiatry 2012; 69: 795-803. PubMed
  24. Scahill, L, G Erenberg, CM Berlin, Jr., et al., Contemporary assessment and pharmacotherapy of Tourette syndrome. NeuroRx 2006; 3(2): 192-206. PubMed
  25. Kefalopoulou Z, Zrinzo L, Jahanshahi M, et al. Bilateral globus pallidus stimulation for severe Tourette's syndrome: a double-blind, randomised crossover trial. The Lancet Neurology 2015; 14: 595-605. dx.doi.org
  26. Shaw ZA, Coffey BJ. Tics and Tourette syndrome. Psychiatr Clin North Am. 2014;37:269-86. doi: 10.1016/j.psc.2014.05.001 DOI
  27. Hornsey H, Banerjee S, Zeitlin H, Robertson M. The prevalence of Tourette syndrome in 13-14-year-olds in mainstream schools. J Child Psychol Psychiatry 2001; 42: 1035-9. PubMed
  28. Müller-Vahl KR. Treatment of Tourette Syndrome with Cannabinoids. Behavioural Neurology 2013; 27 (1): 119–124. PMID: 23187140 PubMed
  29. Müller-Vahl KR, Schneider U, Koblenz A, Jobges M, Kolbe H, Daldrup T & Emrich HM. Treatment of Tourette’s syndrome with Delta-9-tetrahydrocannabinol (THC): A randomised crossover trial. Pharmacopsychiatry 2002; 35(2): 57–61. PMID: 11951146 PubMed

Autor*innen

  • Laura Morshäuser, Ärztin, Freiburg im Breisgau
Tiki i zespół Tourette'a (ts) Zaburzenie tikowe Zespół Tourette'a tiki Kopropraksja Echopraksja Echolalia Palilalia Zaburzenie tikowe
Tiki i zespół Tourette'a
document-disease document-nav document-tools document-theme
Definicja:  Zaburzenia rozwojowe trwające dłużej niż 1 rok. Głównymi objawami są tiki ruchowe i/lub głosowe (= mimowolne ruchy lub wokalizacje). Częstość występowania:  Przejściowe tiki są normalne i obserwuje się je u 15–25% wszystkich dzieci. Zespół Tourette'a wykazuje częstość występowania na poziomie ok. 1% w grupie wiekowej 5–18  lat. Chłopcy chorują od 3 do 4 razy częściej niż dziewczynki.
Medibas Polska (staging)
Tiki i zespół Tourette'a
/link/79eab0efb6e4426f955ce509bdbbbbbe.aspx
/link/79eab0efb6e4426f955ce509bdbbbbbe.aspx
tiki-i-zespol-tourettea
SiteDisease
Tiki i zespół Tourette'a
K.Reinhardt@gesinform.de
Ka.Reinhardt@gesinformkardymowicz@bonnierhealthcare.depl
pl
pl
pl