Compare with  
Legend:
inserted text deleted text

Zespół Aspergera (zaburzenie ze spektrum autyzmu)

Streszczenie

  • Definicja: Zespół Aspergera należy do grupy zaburzeń ze spektrum autyzmu lub całościowych zaburzeń rozwojowych. Towarzyszą mu zaburzenia w  zakresie interakcji społecznych i  komunikacji, a  także stereotypowe i  powtarzalne zaburzenia zachowania.
  • Częstość występowania: Chorobowość zaburzeń ze spektrum autyzmu na świecie jest bardzo zróżnicowana, z  medianą 170/100  000 mieszkańców. W  Europie wskaźnik ten jest wyższy i  wynosi 619/100  000 mieszkańców. Znacznie częściej występuje u  płci męskiej.
  • Objawy: U  osób z  autyzmem występują swoiste dla autyzmu nieprawidłowości w  interakcjach społecznych, które często prowadzą do negatywnych skutków w  życiu codziennym. Stan ten jest również związany ze stereotypowymi i  powtarzalnymi wzorcami zachowań. W  zespole Aspergera inteligencja przeważnie nie jest zaburzona i  występuje tendencja do wyjątkowych zainteresowań.
  • Wyniki: Opóźnienia rozwojowe w  określonych obszarach, a  także zaburzenia zachowania, które stają się widoczne podczas obserwacji dziecka lub przez krewnych i  inne bliskie osoby lub w  szkole.
  • Diagnostyka: Dostępne są różne procedury badań przesiewowych dla różnych grup wiekowych. Oprócz badań słuchu i  wzroku należy również przeprowadzić badanie neurologiczne. Dalszą diagnostykę należy prowadzić w  wyspecjalizowanych ośrodkach.
  • Leczenie: Terapia przyczynowa nie jest możliwa. Terapia opiera się na leczeniu psychologicznym, w  szczególności terapii behawioralnej i  psychoedukacji. Uzupełnieniem są interwencje społeczne. Cele terapii ustala się indywidualnie i  obejmują one np. zaangażowanie w  życie zawodowe i  społeczne. Współistniejące choroby i  objawy można w  razie potrzeby leczyć farmakologicznie.

informacje ogólne

Definicja

  • Zespół Aspergera to jednostka z grupy zaburzeń ze spektrum autyzmu, znanych również jako całościowe zaburzenia rozwojowe.
    • Obejmuje autyzm dziecięcy (zespół Kannera), zespół Aspergera, autyzm atypowy i „nieokreślone”, „całościowe zaburzenia rozwojowe” (ang. Pervasive Developmental Disorders, Not Otherwise Specified — PDD-NOS).
  • Zaburzenia ze spektrum autyzmu charakteryzują się zaburzeniami w następujących obszarach:
    • interakcja społeczna
    • komunikowanie się w innymi użytkownikami
    • wzorce zachowań, zainteresowania lub działania
  • Typowe objawy zespołu Aspergera
    • swoiste dla autyzmu nieprawidłowości w interakcjach społecznych
    • stereotypowe i powtarzalne zachowanie
      • tendencja do zrytualizowanych działań i nawyków
    • nietypowe wyjątkowe zainteresowania
    • niewzbudzający podejrzeń rozwój językowy i poznawczy
      • na przykład wysoce funkcjonalne formy z wybitnymi uzdolnieniami (zespół sawanta)
  • Objawy zespołu Aspergera utrzymują się przez całe życie, począwszy od wczesnego dzieciństwa.
    • zmiana obrazu klinicznego w zależności od fazy życia

częstość występowania

  • Współczynnik chorobowości zaburzeń ze spektrum autyzmu wynosi 0,9–1,1%1.
    • na całym świecie 2,8–94/10 000 (mediana 17/10 000)
    • Europa 30/10 000–116/10 000 (mediana 61,9/10 000)
    • duża zmienność danych dotyczących chorobowości
      • Przyczyną są różnice w procedurach badań przesiewowych, kryteria identyfikacji przypadków i duża liczba niezgłoszonych przypadków.
  • Współczynnik chorobowości zespołu Aspergera w dzieciństwie wynosi około 0,02–0,03%2.
  • Niewiele badań dotyczących zapadalności na zaburzenia ze spektrum autyzmu
    • ogólna tendencja wzrostowa zapadalności
  • Zaburzenia dotykają chłopców znacznie częściej niż dziewczęta (stosunek wynosi nawet 8:1).

Etiologia i patogeneza

  • Etiologia zespołu Aspergera nie została wyjaśniona.
    • Mechanizmy neurobiologiczne znanych czynników ryzyka nie zostały zbadane.
    • Zaburzeniom ze spektrum autyzmu towarzyszą patofizjologiczne zmiany w rozwoju i różnicowaniu neuronów.
  • Naukowo udowodnione przyczyny obejmują:
    • genetyczne czynniki ryzyka
      • na przykład (spontaniczne) mutacje, mikrodelecje i mikroduplikacje, zaburzenia chromosomalne, powszechne warianty genetyczne
    • środowiskowe czynniki ryzyka, zwłaszcza w kontekście ciąży

czynniki predysponujące

  • Predyspozycje rodzinne/genetyczne
  • Środowiskowe czynniki ryzyka
    • zaawansowany wiek matki i ojca
    • narażenie na działanie leków w ciąży (np. walproinian, leki przeciwpadaczkowe, SSRI)
    • zakażenie różyczką u matki w czasie ciąży
    • migracja rodziców
  • Wykluczone czynniki ryzyka (omawiane publicznie i bez zwiększonego ryzyka)

ICD-10

  • F84. Całościowe zaburzenia rozwojowe
    • F84.0 Autyzm dziecięcy
    • F84.1 Autyzm atypowy
    • F84.5 Zespół Aspergera
    • F84.8 Inne głębokie zaburzenia rozwojowe

diagnostyka

Kryteria diagnostyczne

  • Diagnostykę prowadzi się na podstawie obserwacji behawioralnych.
    • Jak dotąd brak jest biologicznych markerów zaburzeń ze spektrum autyzmu.
  • Kryteria diagnostyczne zespołu Aspergera według klasyfikacji ICD-10
    • nieprawidłowości rozwojowe występujące przed ukończeniem 3. roku życia
    • główne objawy w następujących obszarach:
      • zaburzenia interakcji społecznych
      • zaburzenia komunikacji
      • stereotypowe i powtarzalne zachowania oraz wyjątkowe zainteresowania
    • Jednocześnie rozwój językowy i poznawczy nie wzbudza podejrzeń.
  • Nie jest możliwe wyraźne rozróżnienie między podgrupami całkowitych zaburzeń rozwojowych (zaburzeń ze spektrum autyzmu) (zaburzenie wymiarowe).
  • W nowszych kryteriach diagnostycznych z DSM-5 przewidziano zmiany.
    • Powinny być ujednolicone z ICD-11.
    • przeniesienie do jednej kategorii diagnostycznej (zaburzenia ze spektrum autyzmu)
    • zmiana kryteriów diagnostycznych
    • rozpoznanie możliwe również w przypadku wystąpienia po ukończeniu 3. roku życia
  •  
  • Zespół Aspergera należy również rozważyć u dorosłych z odpowiednimi objawami.

Diagnostyka różnicowa

Wywiad lekarski

  • Aspekty wywiadu lekarskiego
    • aktualne objawy i powód zgłoszenia
    • wywiad dotyczący ciąży i porodu z uwzględnieniem czynników ryzyka
    • wywiad dotyczący rozwoju
    • opieka nad dzieckiem i sytuacja rodzicielska od niemowlęctwa do okresu dojrzewania
    • wywiad dotyczący edukacji
    • hobby i przyjaźnie
    • oznaki powtarzalnego, stereotypowego zachowania
    • somatyczny wywiad lekarski (dolegliwości fizyczne i stosowane substancje)
    • dotychczasowe leczenie i środki wsparcia
    • dotychczasowe środki pomocy społecznej/młodzieżowej, dotychczas stosowane środki na rzecz uczestnictwa w życiu zawodowym
    • obecne współistniejące objawy psychiatryczne (w tym wyjaśnienie tendencji samobójczych i zachowań autodestrukcyjnych)
    • wywiad rodzinny
  • Główne objawy są zazwyczaj obecne już we wczesnym dzieciństwie.
    • Nie można ich wykryć po urodzeniu.
    • Często są one zauważane dopiero w przedszkolu lub szkole.
    • Rodzice często dostrzegają objawy jako pierwsi.
    • możliwy regres już nabytych umiejętności językowych lub interakcji społecznych lub utrata tych umiejętności
  • Kluczowe objawy zaburzeń ze spektrum autyzmu
    • widoczne cechy wzajemnej komunikacji społecznej i interakcji
      • język mówiony
      • reakcja na innych ludzi
      • interakcja z innymi ludźmi
      • kontakt wzrokowy, wskazywanie, gesty
      • pomysły i wyobraźnia
    • nietypowe lub ograniczone zainteresowania i/lub sztywne, stereotypowe i powtarzalne zachowanie
  • Szczególne wczesne objawy zespołu Aspergera
    • niewielki lub niewystarczający kontakt, a nawet jego brak
    • stereotypowe zachowanie
    • strach przed zmianą
    • zaburzenia sensoryczne
    • wyraźna reakcja na zbliżanie się do innych dzieci
    • ograniczone zabawy z wykorzystaniem wyobraźni
    • Dziecko prawie w ogóle nie chce dzielić się czymkolwiek (jedzeniem, zabawkami itp.).
    • rzadki gest wskazywania z towarzyszącym mu kontaktem wzrokowym
    • Dziecko rzadko mówi — tylko po to, aby być przyjaznym lub towarzyskim, ale głównie po to, aby komunikować potrzeby lub przekazywać informacje.
    • stereotypowe ruchy języka
    • kompulsyjne i zrytualizowane zachowania
  • W ramach wywiadu ocena określonych umiejętności, zachowań i trudności w życiu codziennym, również przez bliskich krewnych
  • Należy zwrócić uwagę na współwystępowanie zaburzeń psychicznych i chorób somatycznych,.

Możliwe oznaki zaburzeń ze spektrum autyzmu

dzieci.

  • Grupa wiekowa od 12 do 18 miesięcy
    • brak gestu wskazującego w celu podzielenia się zainteresowaniem
    • brak gestu machania na pożegnanie
    • brak reakcji na nazywanie przedmiotów dookoła
    • brak naśladownictwa
    • brak kontaktu wzrokowego
    • nietypowa eksploracja obiektów
    • brak podążania za gestem wskazującym
    • rzadki uśmiech społeczny
    • mniejsza elastyczność w dostosowywaniu wizualnym
    • preferowanie figur geometrycznych
  • Grupa wiekowa od 18 do 24 miesięcy
    • brak gestu wskazującego w celu podzielenia się zainteresowaniem
    • brak kontaktu wzrokowego
    • Dziecko nie przynosi rzeczy w celu pokazania ich komuś.
    • brak zabaw w udawanie
    • niewielka reakcja na niepokój innych osób lub jej brak
  • Grupa wiekowa od 24 miesięcy
    • brak gestu wskazującego w celu podzielenia się zainteresowaniem
    • brak kontaktu wzrokowego
    • Dziecko nie przynosi rzeczy w celu pokazania ich komuś.
    • brak zabaw w udawanie

dorośli

  • Słaba wzajemna interakcja społeczna
    • ograniczona interakcja z innymi (np. zdystansowanie, brak zainteresowania lub nietypowe zachowanie)
    • Wchodzenie wyłącznie w interakcje, z których czerpie się korzyści.
    • naiwne lub nietypowe zachowania społeczne
  • Brak poczucia odpowiedzialności wobec innych i/lub jednostronne interakcje
  • Zachowanie tylko nieznacznie zmienia się w odpowiedzi na różne sytuacje społeczne lub nie zmienia się wcale.
  • Niewielka społeczna demonstracja empatii lub jej brak
  • Sztywne zachowania rutynowe i opór przed zmianami
  • Widoczne powtarzające się aktywności (np. manieryczne ruchy palcami), zwłaszcza w sytuacjach stresowych lub gdy wyrażane są emocje.

Badanie fizykalne

  • Badanie internistyczno-neurologiczne
  • Obserwacja dzieci i młodzieży jest niezbędna.
    • opóźniony, ograniczony lub nietypowy rozwój interakcji społecznych i umiejętności komunikacyjnych
    • Zachowania podczas zabawy, które wzbudzają podejrzenia.
    • stereotypowe zachowanie
  • W diagnostykę należy zaangażować przynajmniej jedną bliską osobę, która zna pacjenta od dzieciństwa.

Dodatkowe konsultacje u specjalistów

Badania przesiewowe

  • Nie należy przeprowadzać badań przesiewowych całej populacji.
    • Odsetek wyników fałszywie dodatnich i fałszywie ujemnych dla wszystkich dostępnych instrumentów przesiewowych jest wysoki.
  • Badania przesiewowe są zalecane w przypadku wystąpienia co najmniej jednego objawu i czynników ryzyka.
    • wyniki badań genetycznych ze zwiększoną częstością występowania zaburzeń ze spektrum autyzmu (np. mutacja, mikrodelecja lub mikroduplikacja, aberracja chromosomowa)
    • narażenie na leki podczas ciąży
    • zakażenia wirusowe w czasie ciąży
    • masa urodzeniowa <1500 g i lub poród przed 32. tygodniem>
    • noworodkowe napady drgawek
    • rodzeństwo z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Przykłady instrumentów przesiewowych
    • M-CHAT — zmodyfikowana lista kontrolna autyzmu u małych dzieci
      • dla małych dzieci od 2. roku życia
    • FSK — kwestionariusz dotyczący komunikacji społecznej
      • dla dzieci w wieku przedszkolnym i w szkołach podstawowych
    • MBAS — marburska skala oceny dla zespołu Aspergera
      • dla dzieci w wieku od szkoły podstawowej do okresu dojrzewania
    • SRS — skala oceny reaktywności społecznej
      • dla dzieci w wieku od przedszkolnego do młodzieńczego
    • SRS-A — skala oceny reaktywności społecznej u dorosłych
      • Może być przeprowadzona w wieku dorosłym.
      • bardzo niska swoistość (ostrożna interpretacja)

Diagnostyka specjalistyczna

  • Wykrywanie objawów w przekroju poprzecznym i podłużnym
    • na podstawie kryteriów ICD-10 w przypadku F84.0, F84.1 i F84.5
  • W ramach wywiadu lekarskiego ankieta ze szczegółowym zapisem objawów ICD-10
    • w wieku przedszkolnym i szkolnym (wywiad z pacjentem i osobami trzecimi) oraz obecnie
    • ogólny wywiad rozwojowy
    • wywiad lekarski i psychiatryczny
    • dokumentacja możliwych czynników ryzyka
  • Bezpośrednia obserwacja zachowania
  • U dzieci i młodzieży: standaryzowana diagnostyka rozwojowa lub wielowymiarowe testy poznawcze, jeśli ich przeprowadzenie jest możliwe.
  • W przypadku podejrzenia zaburzeń rozwoju mowy: standaryzowana ocena rozwoju językowego
  • Rejestrowanie bieżącego poziomu funkcjonowania w odniesieniu do aspektów osobistych, rodzinnych, edukacyjnych i zawodowych
  • Badanie internistyczno-neurologiczne
  • Wskazane klinicznie badania laboratoryjne i aparaturowe
  • Wyjaśnienie istniejących internistyczno-neurologicznych i psychiatrycznych zaburzeń współistniejących
  • Wyjaśnienie wyników diagnostyki
  • diagnostyka laboratoryjna
    • tylko przy odpowiednim wskazaniu klinicznym
  • Diagnostyka z użyciem aparatury
    • tylko w przypadku wskazań klinicznych na podstawie wywiadu lekarskiego i badania internistyczno-neurologicznego
    • na przykład EEG, RM
    • wykluczenie zaburzeń słuchu i wzroku

Wskazania dla skierowania do specjalisty

  • W przypadku podejrzenia zaburzeń ze spektrum autyzmu należy najpierw skonsultować się ze specjalistą (np. pediatrą lub psychiatrą) w celu przeprowadzenia badania przesiewowego i orientacyjnej oceny przedmiotowej.
  • W przypadku podejrzenia klinicznego i dodatniego wyniku badania przesiewowego należy skierować pacjenta do ośrodka specjalizującego się w diagnostyce zaburzeń ze spektrum autyzmu.

Leczenia

Cele terapii

  • Cele powinny zostać określone wspólnie z pacjentem i krewnymi i powinny zależeć od:
    • stopnia zaburzenia
    • wieku chorego
    • możliwości pacjenta
    • Cierpienie
    • osobistych celów życiowych, życzeń i wyobrażeń
    • wymogów zewnętrznych, np. szkolnych/zawodowych lub określonych przez wymiar sprawiedliwości
  • Ponadto, leczenie innych współistniejących chorób

Ogólne informacje o leczeniu

  • Wczesne rozpoznanie jest ważne, aby wspierać rozwój umiejętności i zaplanować niezbędną pomoc i interwencje terapeutyczne.
  • Szczegółowe wyjaśnienie niezwłocznie po ustaleniu rozpoznania
    • powinno być przeprowadzone przez wyspecjalizowaną jednostkę
    • informacje o objawach, przyczynach, rokowaniu, skutecznych i zbędnych interwencjach, środkach wsparcia dla młodzieży oraz aspektach edukacyjnych, zawodowych i prawnych
    • z rodzicami lub opiekunami i/lub dzieckiem/młodzieżą (w stosownych przypadkach)
    • Należy odnieść się do obaw i poczucia winy związanych z przyczynami i konsekwencjami zaburzenia.
    • Za zgodą, należy zgłosić wyniki „kluczowym osobom” (np. wychowawcy/nauczycielom i opiekunom społecznym).
  • Choroby współistniejące powinny być odpowiednio leczone.
  • Nie jest dostępne leczenie ukierunkowane na wyleczenie choroby.

Leczenie farmakologiczne

  • Brak ogólnie zalecanej terapii psychofarmakologicznej dla zespołu Aspergera
  • Terapia atypowymi neuroleptykami przy zaburzeniach ze spektrum autyzmu
    • Metaanaliza Cochrane wskazuje na poprawę w zakresie drażliwości, stereotypowych zachowań i wycofania społecznego, przy czym dane są ograniczone3.
  • Przy zaburzeniach lękowych należy rozważyć terapię przeciwdepresyjną.
    • ścisłe rozważenie poziomu dolegliwości i potencjalnych reakcji niepożądanych
    • Metaanaliza Cochrane dotycząca badań nad SSRI u dzieci potwierdza ich skuteczność4.
    • Ponadto, wykazano poprawę w zakresie zaburzeń zachowania w zaburzeniach ze spektrum autyzmu pod wpływem terapii SSRI5.

Inne formy leczenia

Terapie psychospołeczne

  • Interdyscyplinarna opieka nad pacjentami (psychologiczna, medyczna, społeczna)6
  • Terapia behawioralna jako istotna część terapii
    • Konieczne jest regularne i częste leczenie.
  • Możliwe cele i elementy terapii6
    • trening umiejętności społecznych
    • ćwiczenie radzenia sobie z emocjami
    • korzystanie z alternatywnych form komunikacji (listy, e-maile)
    • motywacja poprzez pozytywne doświadczenia i wzmocnienie
    • planowanie realnych osiągnięć w celu zwiększenia motywacji
    • zaangażowanie opiekunów
    • organizacja dalszej pomocy
    • promowanie indywidualnych umiejętności
    • rozwiązywanie indywidualnych problemów
  • Środki towarzyszące6
    • wsparcie dla rodziców lub opiekunów
    • wsparcie/zachęta dla pacjentów w kontekście przedszkola, szkoły, dalszego wykształcenia i pracy
    • mieszkanie
    • dalsze środowisko życia
    • Należy wykorzystać istniejące struktury wsparcia.
      • lokalne i regionalne systemy wsparcia dla rodziców i dzieci
      • pośrednictwo w kontaktach z organizacjami dla pacjentów

Przebieg, powikłania i rokowanie

przebieg

  • Droga do rozpoznania jest nadal stosunkowo długa.
    • średni wiek przy pierwszym rozpoznaniu
      • dla autyzmu: 6.–7. r.ż.
      • dla zespołu Aspergera: 9.–10. r.ż.
  • Objawy zaburzeń ze spektrum autyzmu są stabilne pod względem jakości w wieku dorosłym7.
    • Rozpoznanie pozostaje stabilne w spektrum (100%), zwłaszcza jeśli zaburzenie zostało rozpoznane wcześnie (<2 lat).>
    • Przy pierwszym rozpoznaniu w wieku od 2 do 6 lat, 10% dzieci traci rozpoznanie w późniejszym przebiegu zaburzenia, szczególnie w przypadku zespołu Aspergera.
  • Wielu pacjentów cierpi na współistniejące zaburzenia psychiczne.
  • U większości pacjentów sukces zawodowy jest zależny od wsparcia społecznego ze strony rodziny lub instytucji7.
  • Nie ma dowodów na żadne „lekarstwo“ na autyzm.

powikłania

  • Negatywny wpływ na szkołę, pracę, rodzinę i przyjaźnie7
    • na przykład utrata zatrudnienia
  • Niepożądana zależność od systemów wsparcia
  • Stres i lęk spowodowane presją dostosowania się do wymagań społeczeństwa7
  • Współistniejące zaburzenia psychiczne i choroby somatyczne

Rokowania

  • Zespół Aspergera często ma lepsze rokowanie ogólne niż inne zaburzenia ze spektrum autyzmu (np. autyzm dziecięcy).
  • Kluczowe aspekty jakości życia wielu pacjentów
    • integracja z życiem zawodowym i/lub przezwyciężanie problemów w codziennym życiu zawodowym
    • nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów społecznych

Dalsze postępowanie

  • W ramach terapii i wsparcia należy regularnie weryfikować aktualny poziom rozwoju osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
    • Zwrócić uwagę na nowe zaburzenia fizyczne lub psychiczne
    • dostosowanie celów terapii lub celów wsparcia do bieżących potrzeb

informacje dla pacjentów

Informacje dla pacjentów w Deximed

Quellen

Literatur

  1. Chakrabarti S, Fombonne E. Pervasive developmental disorders in preschool children. JAMA, 2001; 285: 3141-2. pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  2. Fombonne E, Tidmarsh L. Epidemiologic data on Asperger disorder. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am. 2003 Jan;12(1):15-21, v-vi. doi: 10.1016/s1056-4993(02)00050-0 PMID: 12512396 pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  3. Leskovec TJ, Rowles BM, Findling RL. Pharmacological treatment options for autism spectrum disorders in children and adolescents. Harv Rev Psychiatry. 2008;16(2):97-112. doi: 10.1080/10673220802075852. PMID: 18415882. pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  4. Ipser JC, Stein DJ, Hawkridge S, Hoppe L. Pharmacotherapy for anxiety disorders in children and adolescents. Cochrane Database Syst Rev. 2009 Jul 8;(3):CD005170. doi: 10.1002/14651858.CD005170.pub2. PMID: 19588367. pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  5. West L, Brunssen SH, Waldrop J. Review of the evidence for treatment of children with autism with selective serotonin reuptake inhibitors. J Spec Pediatr Nurs. 2009 Jul;14(3):183-91. doi: 10.1111/j.1744-6155.2009.00196.x. Erratum in: J Spec Pediatr Nurs. 2009 Oct;14(4):301-2. PMID: 19614827. pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  6. Krasny L, Williams BJ, Provencal S, Ozonoff S. Social skills interventions for the autism spectrum: essential ingredients and a model curriculum. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am. 2003 Jan;12(1):107-22. doi: 10.1016/s1056-4993(02)00051-2. PMID: 12512401. pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  7. Howlin P, Mawhood L, Rutter M. Autism and developmental receptive language disorder--a follow-up comparison in early adult life. II: Social, behavioural, and psychiatric outcomes. J Child Psychol Psychiatry. 2000 Jul;41(5):561-78. doi: 10.1111/1469-7610.00643 PMID: 10946749. pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  8. Kurita H. A comparative study of Asperger syndrome with high-functioning atypical autism. Psychiatry Clin Neurosci 1997; 51: 67-70. PubMed
  9. Carpenter LA, Soorya L, Halpern D. Asperger’s syndrome and high-functioning autism. PediatricAnnalsOnline.com 2009; 38: 30-5. www.healio.com
  10. Szatmari P. The causes of autism spectrum disorders. BMJ 2003; 326: 173-174. www.ncbi.nlm.nih.gov
  11. Volkmar FR, Klin A, Pauls D. Nosological and genetic aspects of Asperger syndrome. J Autism Dev Disord 1998; 28: 457-63. PubMed
  12. MacLean JE, Szatmari P, Jones MB, Bryson SE, Mahoney WJ et al. Familial factors influence level of functioning in pervasive developmental disorders. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 1999; 38: 746-753 PubMed
  13. Kasari C, Lawton K. New directions in behavioral treatment of autism spectrum disorders. Curr Opin Neurol. 2010 Apr;23(2):137-43. doi: 10.1097/WCO.0b013e32833775cd. PMID: 20160648; PMCID: PMC4324974. pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Autor*innen

  • Jonas Klaus, Arzt, Freiburg im Breisgau
F84; F840; F841; F845; F848
Asperger Autyzm Całościowe zaburzenie rozwojowe Wyjątkowe zainteresowania Wybitne uzdolnienie Iloraz inteligencji Spektrum autyzmu Autyzm wysokofunkcjonujący Zespół Aspergera Spektrum autyzmu Opóźnienie rozwojowe Zachowania powtarzalne Zaburzenia zachowania
Zespół Aspergera (zaburzenie ze spektrum autyzmu)
document-disease document-nav document-tools document-theme
Definicja: Zespół Aspergera należy do grupy zaburzeń ze spektrum autyzmu lub całościowych zaburzeń rozwojowych. Towarzyszą mu zaburzenia w  zakresie interakcji społecznych i  komunikacji, a  także stereotypowe i  powtarzalne zaburzenia zachowania.
Medibas Polska (staging)
Zespół Aspergera
/link/6de0f840f4b54646ba646a71b6966a3f.aspx
/link/6de0f840f4b54646ba646a71b6966a3f.aspx
zespol-aspergera
SiteDisease
Zespół Aspergera
K.Reinhardt@gesinform.de
Ka.Reinhardt@gesinformkardymowicz@bonnierhealthcare.depl
pl
pl
pl